Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

KANT

St. Kongensgade 3, 1264 København K

TLF: +45 2946 6331

WEB: gallerikant.dk

Tirsdag - fredag 12-18, lørdag 11-16


Photography

Clay Ketter

03.06.2016 - 02.07.2016


PRESSEMEDDELELSE

Clay Ketter er ikke fotograf. Han er billedkunstner, maler og objektmager. 
Ketter begyndte at præsentere fotografisk materiale som kunstværker i 1999 med serien Road.

"Jeg kører i min bil på en vej og ser vejen i forsvindingspunktets perspektiv. Vejen, jeg ser foran mig er, for et øjeblik, den samme vej, som jeg ser i bakspejlet. Jeg ved, at vejen er et objekt, men min opfattelse af vejen negerer denne objektivitet. Vejen synes lige så meget et køretøj som bilen jeg kører i. Vejen er nutiden, uhåndgribelig. Jeg kan se frem i tiden, og jeg kan kigge på, hvor jeg har været, men jeg kan ikke se, hvor jeg er. Jeg ved, vejen har en historie at fortælle. Jeg er nødt til at stoppe og se. Jeg er nødt til at finde et nyt perspektiv, blottet for perspektiv".

(Clay Ketter, i Recalcitrations, Word & Object, Stockholm, 2016)

Ketters brug af fotografering er først og fremmest en måde, hvorpå han fanger og flytter en "fundet" situation. Ofte er denne situation umulig at flytte rent fysisk. I den forstand bliver hans brug af mediet mere en forståelse af det fundnes metafysiske kvalitet; det transcenderer det fysiske. I de fleste tilfælde er hans arbejde en aflæsning eller "scanning" af flader og overflader som tilføjelser til hans øvrige samling heraf. For Ketter er perspektiv forvirrende for den objektivitet, som han forfølger. Perspektiv er, når den repræsenteres på en flad billedflade, et tvivlsomt fænomen. Det er en form for fup.

Ketters kritiske positur over for fotografiet som medium i de seneste to årtier har karakter af et værktøj, lige så vigtig som selve kameraet; et værktøj, han anvender til at danne en slags standard for legitimitet - på ingen måder universel, men absolut afgørende for fortsættelsen af hans hidtige arbejde. Han oplever, at kunstmarkedet i løbet af de sidste tyve år er blevet nærmest oversvømmet af fotografiske værker. Og føler, at bølgen af reproduktioner er blevet modtaget begærligt med en mangel på omhyggelig kritisk analyse til følge. Han savner, at det ses - og sættes i en billedkunstnerisk og historisk kontekst. For Ketter er fotografiet et middel til indsamling og dokumentation; billederne danner en visuel notesbog, og denne samling af kritiske stimuli er grundlaget for hans arbejde.

I 2003 og igen i 2005 fotograferede Ketter de såkaldte “Medianeras” i bydelen Barrios i Valencia. Ordet er spansk jargon for de vægge og mure, der står blottet tilbage, efter at man har revet en gammel bygning ned. Overfladerne i bygningerne inviterede ham til en nærende dialog med hans tidligere Trace Paintings (1995-2001). De motiver der blev valgt, og kompositionerne som udviklede sig sammen med dem, tjente som approprierede eller fundne "malerier". (Senere malede han oven på disse motiver og førte dem endnu længere ind i abstraktion og væk fra deres iboende sentimentale kvalitet).

Gulf Coast Slabs fra 2007 er dokumentarisk materiale, der ikke handler så meget om orkanen Katrina som hændelse, men mere om sporene efter denne begivenhed og de deraf følgende rydningsprocesser. De skildrer ikke blot det, der er tilbage, men snarere, og endnu vigtigere, det, der mangler. Således indbyder de til omhyggelig betragtning i stedet for en refleksmæssig empatisk respons. Den tragedie, der er deres kilde, er et slag for middelklassen, på trods af forsikringspolicer eller andre garantier for stabilitet. Ketters forsigtige bud er, inden for denne særlige sammenhæng, at noget tyder på, at jo større selvbedrag vi lever med, jo dybere tab vil vi opleve.

Clay Ketter (1961) var født i Brunswick, Maine. Han bor og arbejde i, Malmø, Sweden. 

Nylige soloudstillinger: Recalcitration, KANSAS, New York - Scope not scape, Cecilia Hillström Gallery, Stockholm
 - See What I Mean, Bartha Contemporary, London. 
Nylige gruppeudstillinger: Adventures of the Black Square: Abstract Art and Society 1915 - 2015, Whitechapel Gallery, London - Post Pop: East meets West, Saatchi Gallery, London

Upcoming solo exhibitions: Cecilia Hillström Gallery, Stockholm. 

Representation i offentlige samlinger: Arken, Ishøj [DK] - Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo [NO] - Brooklyn Museum [US] - Museum of Contemporary Art, Chicago [US] - Falckenberg Collection, Hamburg [DE] - Louisiana, Humlebæk [DK] - Moderna Museet, Stockholm [SE] - Prada Foundation, Milano [IT] - Saatchi Collection, London [GB]

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net