Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Galleri Tom Christoffersen

Skindergade 5, 1159 København K

Tirsdag - lørdag 12-18, søndag 11-16


Paramnesia

Andreas Albrectsen

24.10.2015 - 21.11.2015
FACEBOOKEVENT


Andreas Albrectsen: Paramnesia (installation view), 2015. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Paramnesia (installation view), 2015. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Paramnesia (installation view), 2015. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Paramnesia (installation view), 2015. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Bullet holes found in monuments in Wroclaw and Berlin, 2015, 41,7 x 36 cm x 27, Graphite frottage on tracing paper. Foto: Anders Sune Berg.

Andreas Albrectsen: Projections II, 2015, 146 x 114 cm, Graphite on paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Projections III, 2015, 117 x 92 cm, Graphite on paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Untitled (White Lie), 2015, 146 x 114 cm, Charcoal on paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Untitled (White Lie) (detail), 2015, 146 x 114 cm, Charcoal on paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Writers Block (spray paint palimpsests, Berlin 1989-2015), 2015, Dimensions variable, Acrylic and spray paint. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Writers Block (spray paint palimpsests, Berlin 1989-2015), 2015, Dimensions variable, Acrylic and spray paint. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Writers Block (spray paint palimpsests, Berlin 1989-2015) (detail), 2015, Dimensions variable, Acrylic and spray paint. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Calibergraphy, 2015, 41,7 x 36 cm, Graphite frottage on tracing paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Calibergraphy (1), 2015, 41,7 x 36 cm, Graphite frottage on tracing paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Calibergraphy (2), 2015, 41,7 x 36 cm, Graphite frottage on tracing paper. Foto: Torben Eskerod.

Andreas Albrectsen: Calibergraphy (3), 2015, 41,7 x 36 cm, Graphite frottage on tracing paper. Foto: Torben Eskerod.

PRESSEMEDDELELSE

Tegningen er Andreas Albrectsens foretrukne medie. Oftest blyant og kul på papir. Sort og hvidt. Motiverne er hentet fra kunstnerens private arkiv af fotografiske billeder - et både fysisk, men især digitalt arkiv, skabt gennem søgninger på internettet. De fotografiske billeder der gemmes, og senere arbejdes videre med, ender i Albrectsens tegninger som billedet i tredje potens – vi har det originale fotografi, så afbildningen af dette og til sidst tegningen. Undervejs et sted mellem originalen, Google-gengivelsen og tegningen mistes den præcise kontekst og netop denne autonomi interesserer ham. Med tegningen som et retorisk virkemiddel opbygger Albrectsen en ny, mere personlig, fortælling om billedet, men samtidig sikrer gennemsigtigheden fra fotografiet til hans tegning, at den oprindelige stadig er nærværende. Det er et nænsomt erindringsspil hvor fortiden, historien og konteksten, er symbolsk tilstede i det store hvide areal der omgiver de tegnede billeder.

Til sin første store soloudstilling i Galleri Tom Christoffersen har Albrectsen indsamlet historiske spor, der vidner om et mørkt kapitel fra en fælles europæisk fortid. Skudhuller fundet i monumenter og nutidige facader er overført ved hjælp af frottage-teknik på kalkepapir, og præsenteres som et transparent monument over fortrængte minder omslugt af byen. Samtidig er brudstykker fra 26 års lag af spraymaling, der indtil i dag har dækket over det stadig eksisterende stykke Berlinmur, præsenteret på gulvet, som materialiseret glemsel og tidsmæssigt repræsenterende Albrectsens egen generation. Parallelt med de to ovennævnte arbejder vises 3 nye og større kul- og blyantstegninger. I det ene værk Untitled (White Lie) er et motiv fra den klassiske mytologi - symbolet mellem fornuften og ufornuften - bearbejdet ved at forlægget er blevet skilt ad, efterfølgende sat sammen i forkert rækkefølge og til sidst minutiøst reproduceret gennem tegningen. De to øvrige store tegninger Projections II-III kredser omkring Rorschachprøvens funktion, om at kortlægge skjulte minder og tankemønstre ved at associere over et abstrakt og harmløst billede. 

“Vi tror, at vi ved, hvad vi husker, og hvad vi foretrækker at glemme, såvel kollektivt som individuelt. Andreas Albrectsen rokker ved disse forestillinger og hensætter os i en tilstand af gavnlig og tiltrængt usikkerhed. Det er også en af kunstens muligheder: at tvinge os ud af den selvretfærdige selvsikkerhed, at tvinge os til at se noget andet end det, vi ønsker at se.”

- Gertrud Sandqvist, Rektor på Malmø Kunstakademi, i Paramnesia - Andreas Albrectsen.  

Andreas Albrectsen (f. 1986) uddannet fra Malmø kunstakademi, 2013. Seneste udstillinger: These Walls, Galleri Jacob Bjørn, Århus og The Hot Show, Galleri Nicolai Wallner, 2015. Understrøm – Ung Nordisk Kunst, ARoS Aarhus kunstmuseum, 2014.  24 Spaces, Malmö Konsthall og Rummets Rymd - Species of Space, Skissernas museum, Lund, 2013 . I 2013 debuterede han i København med soloudstilillingen The End hos Galleri Tom Christoffersen.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner kunstnerartikler
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net