Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

ARoS

Aros Allé 2, 8000 Aarhus C

MAIL: info@aros.dk

TLF: +45 8730 6600

FAX: +45 8730 660

WEB: aros.dk

Tirsdag 10-17, onsdag 10-22, torsdag - søndag 10-17. Mandag lukket


Painting as Immersion

James Rosenquist

14.04.2018 - 19.08.2018
FACEBOOKEVENT


James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Painting as Immersion (installation view), 2018. Foto: Anders Sune Berg.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: I Love You with My Ford, 1961, 210 x 237,5 cm, oil on canvas. Foto: Moderna Museet. Courtesy: Estate of James Rosenquist, VISDA.dk.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: President Elect, 1960-1961, oil on masonite. Courtesy: Estate of James Rosenquist, VISDA.dk.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Swimmer in the Econo-mist (painting 3), 1997-1998, 402 x 610 cm, oil on canvas. Courtesy: Estate of James Rosenquist, VISDA.dk.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Paper Clip, 1973, 259,7 x 569 cm, oil and acrylic on canvas. Courtesy: Estate of James Rosenquist, VISDA.dk.

James Rosenquist, Painting as Immersion, ARoS

James Rosenquist: Untitled (Joan Crawford Says...), 1964, 237 x 201 cm, oil on canvas. Foto: Rheinisches Bildarchiv Köln. Courtesy: Estate of James Rosenquist, VISDA.dk.

PRESSEMEDDELELSE

Den sidste store amerikanske popkunstner James Rosenquist døde sidste år, efter et langt liv og som én af USA’s mest indflydelsesrige kunstnere indenfor popkunsten. Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein har han siden 1950’erne været med til at ændre billedkunsten, til at kunne være mere end malerier i guldrammer. Hans malerier er af et format, som man ikke kendte til før ham. Og det skal forstås både i overført og bogstavelig forstand. For i 1960’erne begyndte han at arbejde med enorme størrelser, som han havde et indgående kendskab til, fra sit arbejde som billboard. Som man vil kunne opleve på udstillingen, er det ikke unormalt at Rosenquists billeder er så store, at de strækker sig udover ens synsfelt. 

Udstillingen vil strukturere sig om 3 centrale og monumentale værker, hvor de kæmpemæssige panel-malerier er blevet til rum: det ikoniske popkunst værk Horse Blinders (1968), Horizon Home Sweet Home (1970) som med sine spejl-paneler og dramatiske tøris-tåger for alvor giver fornemmelsen af billedet som illusion, og sidst men ikke mindst, det overvældende tre-delte værk The Swimmer in the Econo-mist (1997-98) ejet af Guggenheim NY, som strækker sig over imponerende 27 meter. Disse 3 helhedsinstallationer vil blive suppleret med store centrale værker, som strækker sig fra kunstnerens tidlige produktion i starten af 60’erne og helt frem til 2011.

Som en væsentlig del af udstillingen præsenteres også kunstnerens proces, hvor arbejdet med populærkulturens billeder, reklamer og blade i første omgang omsattes til collager, som senere dannede forlæg for de gigantiske malerier. ARoS’ kuratering viser i alt 52 værker samt en del arkivmateriale. Det tætte samarbejde med Rosenquist Studio har muliggjort, at vi kan inkludere disse hidtil usete collager og forarbejder i udstillingen. 

James Rosenquist er født i North Dakota i 1933 og gik på kunstakademiet i Minnesota. Han arbejdede som industriarbejder og i reklamebranchen inden han i 1950’erne flyttede til New York, hvor han hurtigt begyndte at omgås kunstnerne fra generationen før popkunsten - de kunstnere man betegner som de abstrakte ekspressionister. Han delte atelier med andre af USA’s kendte kunstnere som Ellsworth Kelly og Agnes Martin, hvorigennem han lærte Robert Rauschenberg og Jasper Johns at kende. Han arbejdede som skiltemaler i Brooklyn og på Manhattan, med de store Amerikanske skilte-formater, bedre kendt som billboards. Og han malede de samme motiver igen og igen. Som han sagde: ”Jeg malede billboards over hver en kiosk i Brooklyn, i en sådan grad at jeg kan male en Schenley whiskyflaske i søvne.”

Skriv kommentar



Fabrikken for Kunst og Design
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net