Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23, 1260 København K

MAIL: gallery@martinasbaek.com

TLF: +45 3315 4045

FAX: +45 3313 1610

WEB: martinasbaek.com

Mandag-fredag 11-18 Lørdag 11-16


Tin Foil Helmet

Niels Bonde

27.09.2014 - 25.10.2014
FACEBOOKEVENT


Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmets (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view) , 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view) , 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Peter Emil's Room, 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

PRESSEMEDDELELSE

Hvad sker der med retten til et privatliv? Det højaktuelle spørgsmål er temaet for den danske kunstner Niels Bonde i udarbejdelsen af udstillingen, der bearbejder og kommenterer problematikken i forskellige medier; LED skærme, modeller og skulpturer. Dagens mediebillede rykker hele tiden grænsen for den private og offentlige sfære. Tv programmer udstiller private anliggender; overvågning og aflytning er blevet daglig kost, alt imens vi selv via Instagram, Twitter og Facebook begejstret lader andre følge med i vores privatliv. Niels Bonde har visualiseret en protest i en serie skulpturelle sølvpapirs hjelme, de mentalt forstyrredes sidste poetiske forsvar. Sølvpapirshjelmene er placeret på høje podier, som oldtidens ondafværgende statuer hermer, og er produceret med tanke på et citat fra Joseph Hellers roman Catch 22: "Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you".

Det private rum kan manifestere sig på mange forskellige måder. I denne udstilling er det private rum modelleret op og bogstavelig talt gemt ind i væggen. Som beskuer er man derfor nødt til at påtage sig en voyeristisk rolle og kigge ind gennem små huller, der er skåret ud i væggen, hvis man vil opleve de små intime rum. Nothing was your own except the few cubic centimeters inside your skull, skriver den engelske forfatter George Orwell i den dystopiske roman 1984, fra 1949, som beskriver et totalitært regimes knugende undertrykkelse ved hjælp af overvågning og tankekontrol. Romanen lancerede som bekendt begrebet "Big Brother is Watching You".Deltager man som tilskuer i dette spil, ved at stå og kigge ind, på samme måde som når man ser Duchamps Étant Donnés, deltager man altså implicit på den "forkerte" side.

Den sidste og mest samtidige reference til grænsefeltet mellem det private og offentlige rum i den digitale tidsalder, vises på de pixelerede LED skærme, hvis film refererer til whistleblowers som helte, den amerikanske systemadministrator Edward Snowden, soldaten Bradley Manning samt forfatteren George Orwell der fra sit dødsleje kommer med en sidste advarsel om ikke at tillade den totale kontrol. Selv som almindelig bruger af den digitale sfære bliver vi ofre for en systematisk tracking af vores færden på nettet, så vores handlinger, kommentarer og køb bliver lagret uden vores egentlige accept, hvilket direkte kommenteres i værket Nem ID hvor indlogning på kunstnerens egen konto vises - også her stærkt pixeleret.

Det er et greb fra kunstneren side, at alle benyttede medier er skabt i lo-fi (low fidelity). Et lånt princip fra den musikalske verden, hvor en bevidst valgt lav kvalitet giver en mere autentisk virkning og større kunstnerisk frihed. De stærkt pixelerede skærme har samtidig et æstetisk udtryk med kunsthistoriske referencer til både Mondrians abstrakte formsprog i Broadway Boogie Woogie, discogulvet fra Saturday Night Fever, hvor John Travolta sled sine dansesko, samt det allertidligste internets GIF-animationer.

Niels Bonde (f.1961) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og Städelschule i Frankfurt am Main - idag kendt som en pioner indenfor den digitale kunst. Hans produktion spænder over skulptur, tæpper, maleri, video, installation og digitale medier.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
TAl R - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Lilith Performancestudio