Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Banja Rathnov Galleri & Clausens Kunsthandel

Studiestræde 14, 1455 København K

Onsdag – Fredag 12-17, Lørdag 11-15


Naturlig…vis

Lisbeth Nielsen, Søren Hjorth Nielsen

22.02.2020 - 14.03.2020
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

I en skulptur knytter en ung pige hånden mod det spæde bryst, tæt ind til hjertet, som holdt man livet i hænderne. Der udtrykkes et håb. Ikke et politisk beregnende ”yes we can”, men et stille eksistentielt ”ja, jeg vil gro”. Figuren vil livet. Det skal lykkes.
(Henning Jørgensen om Lisbeth Nielsen, 2013)
                                                                            
Sensibiliteten er mærkbar når man betragter Lisbeth Nielsens (f. 1952) skulpturer og Søren Hjorth Nielsens (1901-1983) grafik og tegninger, som her bringes i dialog med hinanden.
I snart en menneskealder har Lisbeth Nielsen skildret mennesket. Oprejst, siddende og liggende eller som mere komplicerede egentlige figurgrupper. Mest er det kvinder og børn hun viser. Alene eller sammen. Med en fælles sokkel eller blot bundet sammen i udstillingsrummet, forenede og samtidige af dét pust af liv som billedhuggeren har givet til skulpturerne. For det er livet vi ser, fintfølt og inderligt og i den gennemgående naturalisme mærker man både eftertænksomheden og en ophøjet stilhed. Det er sanset og set. Det er ikke egentlige portrætter, men har afsæt i arbejdet med modellerne. Kroppene, deres positur og udtryk fortæller rent og med en stoisk klassisk ro om det sproget og ordet ikke når at udtrykke og (be)gribe. Værkerne er i ler og/eller støbt i gips og bronze. De er både fint detaljerede eller uafsluttede og lidt rå.
Hos Søren Hjorth Nielsen er det ligeledes det djærve og rå udtryk vi ser i træsnit og koldnålsraderinger samt tegninger med blyant og farvestift eller med tændstik og tusch. Naturalismen er også til stede her og på tværs af tid og sted går hans værker i samtale med Lisbeth Nielsens skulpturer. Sensibiliteten og arbejdsomheden har de fælles. Hjort Nielsen skildrede folkelivet, beværtningerne og udsigterne over byen og landet. Fra 20’ernes dystre storbystemninger til 80’ernes vældige åbne landskaber har Hjorth Nielsen demonstreret en storslået bredde i sit værk. En bredde, der både er tidsmæssig og motivisk. Og en bredde, som værket bærer med en egen selvfølgelighed. Den virker nemlig aldrig tilkæmpet, men derimod som en frugt båret af vidåben modtagelighed og livsaccept. Det er med andre ord bevægeligheden, der har givet denne kunst dens spændvidde (Bent Irve, i ”I lys og mørke” 1981).
 
Hjorth Nielsen kan sammenlignes med samtidige som Aksel Jørgensen, Erik Raadal, Ejner Nielsen og Storm P., mens Lisbeth Nielsen indskriver sig i en billedhuggertradition, der i Danmark også tæller kvindelige kunstnere som Anne Marie Carl Nielsen og Astrid Noack. I Astrid Noacks værk findes ligeledes en feminin verden og en emnekreds, der cirklede om det nære uden af den grund at svigte formelle fænomener som rytme, bevægelse og harmoni. Fælles for billedhuggerne er også et fravær af patos. Hos Lisbeth Nielsen og Søren Hjort Nielsen ses en forenkling der dog rummer verdens samtidige og iboende kompleksitet, som er udenfor tid og sted, og som udgår fra kroppen, øjnene og hånden.
Mette Sterup-Hansen
 
Lisbeth Nielsen (f. 1952) er uddannet på Århus Kunstakademi og har været medlem af Koloristerne siden 1986. Hun har udstillet på bl.a. Holstebro Kunstmuseum i 1983 og i Clausens Kunsthandel i 1986, 1990, 1994 og 2011, på Vejen Kunstmuseum 1987 og på Veksølund i 1992 og fra 1998-2010, samt på Silkeborg Bad 2007 og i Huset i Asnæs 2010. Desuden har hun bl.a. udført udsmykningsopgaver på Holstebro Rådhus 1985, Alliancehaven i Slagelse, Ribe Rådhusplads 2000, Hillerød sygehus 2005, Søndergård Hospice i Måløv 2010 og i Emmauskirken på Frederiksberg 2015. Er repræsenteret på Holstebro Kunstmuseum.

Søren Hjorth Nielsen (1901-1983) er uddannet på Det Kgl. danske Kunstakademiet, og var i 1928 medstifter af Decembristerne. Han modtog i 1940 Eckersberg Medaljen og i 1972 Thorvaldsens Medalje. I 1968 fik Hjort Nielsen Storm P. legatet. I 1942 udstillede han retrospektivt i Kunstforeningen Gl. Strand. Og i 1959 udstillede han grafik og tidlige tegninger på det daværende Silkeborg Museum. I 2001 blev udstillingen ”Søren Hjorth Nielsen 100 år” vist på Silkeborg Kunstmuseum. Fra 1957-71 virkede han som professor ved malerskolen på Kunstakademiet, og i 1966 og 1973 var han leder af Grafisk Skole. Han er repræsenteret på bl.a. Statens Museum for Kunst og Silkeborg Kunstmuseum.

Skriv kommentar



Lilith Performance Studio
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net