Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

ARoS

Aros Allé 2, 8000 Aarhus C

MAIL: info@aros.dk

TLF: +45 8730 6600

FAX: +45 8730 660

WEB: aros.dk

Tirsdag 10-18, onsdag - torsdag 10-22, fredag - søndag 10-18


Modernisme – Maleriets fornyelse 1908-41

a.o., Vilhelm Lundstrøm, Ferdnand Leger, Sigurd Swane, Edvard Weie

31.03.2012 - 26.08.2012


Modernisme – Maleriets fornyelse 1908-41, 2012. Installation view Courtesy: ARoS.

Modernisme – Maleriets fornyelse 1908-41, 2012. Installation view Courtesy: ARoS.

Vilhelm Lundstrøm: Opstilling, 1941. / Still life, 1941. Courtesy: ARoS.

Roger de la Fresnaye: Artillery, 1911. Courtesy: ARoS.

Karl Isakson: Opstilling med appelsiner og påskeliljer, 2011. Courtesy: ARoS.

Paul Cézanne: Nature morte med æbler i en skål, 1879-82. Courtesy: ARos.

PRESSEMEDDELELSE

Når ARoS den 30. marts åbner udstillingen MODERNISME. MALERIETS FORNYELSE 1908-41, er det første gang museet præsenterer sin enestående samling af danske modernister i med- og modspil med en række af de store internationale forbilleder. Ved hjælp af lån fra ind-og udland, Solomon R. Guggenheim Museum og The Metropolitan Museum of Art i New York og Moderna Museet i Stockholm m.fl., får publikum mulighed for at se blandt andet Paul Cézanne, Fernand Léger og Robert Dealunay i selskab med de ypperste danske modernister som Vilhelm Lundstrøm, Harald Giersing, Edvard Weie og Olaf Rude.

ARoS ejer i dag den måske fineste samling af dansk modernistisk maleri fra begyndelsen af det 20. århundrede, heriblandt flere hovedværker, som allerede har indtaget deres pladser i dansk kunsthistorie. Gennem de senere år har det været et stort ønske på ARoS at etablere en gennemgribende og indsigtsfuld forskning i samlingen for dermed at opnå større viden, specielt om samlingens mest markante værker. Det er nu sket.

Udstillingen på ARoS og den tilhørende bog giver således et levende indblik i en af de mest farverige perioder i nyere dansk kunst, hvor vi kommer vi helt tæt på kunstnerne, deres tanker, kampe og ambitioner omkring udviklingen af et nyt dansk maleri. Desuden får vi baggrunden for, hvordan flere af billederne blev til, herunder deres internationale inspirationskilder og ikke mindst, hvordan de i samtiden blev modtaget af pressen og offentligheden.

UDSTILLINGEN

MODERNISME. MALERIETS FORNYELSE 1908-41 er en levende totaliscenesættelse af malerier, fotografier og ord, hvor ARoS´ modernisme samling spiller hovedrollen i en samtidsmæssig og kunstnerisk bred sammenhæng, hvor inspirationer og holdninger mødes og brydes på tværs af landegrænser og kunstnersind. Udstillingen giver et nyt og anderledes indblik i en af de mest farverige perioder i nyere dansk kunst. Den fører gæsten helt tæt på de forskellige kunstnere og deres ambitioner og kamp for at skabe det 'nye maleri' - et maleri der med sit nye billedsprog og opgør med det gammeldags naturalistiske maleri stred mod datidens opfattelse af 'rigtig' kunst, og som følge deraf vakte stor furore blandt publikum.

SKANDALE

Det kan undre, at de modernistiske billeder vi i dag kender som nogle af de smukkeste i dansk kunst ved deres fremkomst for 100 år siden vakte skandale. Grunden hertil var den enkle, at de unge kunstnere ikke som deres forgængere ønskede at afmale virkeligheden som den så ud, men derimod at skabe et nyt modernistisk maleri baseret alene på æstetiske og subjektive forudsætninger. Inspirationen hertil hentede de mest i Paris og i samtidens franske kunst. Lundstrøm, Giersing, Weie, Rude, Isaksson, Swane m.fl. - alle opsøgte de det nye og gav det i deres maleri et personligt og nationalt udtryk.

Lige fra starten af det 20. århundrede går det stærkt i Europa, både teknisk og åndeligt. I Frankrig skaber Picasso og Braque kubismen og Matisse fauvismen. Albert Einstein udvikler relativitetsteorierne, Schønberg komponerer tolvtonemusikken og Stravinsky skaber Sacre du printemps som en hyldest til en ny tid. Og uden for kunstnernes atelierer prægedes virkeligheden af de mange nye tekniske fremskridt: elektrisk lys, automobiler, flyvemaskiner, film og radio. Men kun undtagelsesvis vandt hverdagens motiver indpas i modernisternes billedkunst. De danske malere søgte hellere skønheden i kunstens egen verden.

KLARE FARVER OG ABSTRAKTE KOMPOSITIONER

Kubisme og ekspressionisme stod på dagsordenen under 1. verdenskrig, hvor klare farver, abstrakte kompositioner og collager holdt deres indtog. København og Aarhus oplevede et sprudlende udstillingsliv, og privatsamlinger blev etableret i en fart, man aldrig tidligere havde set i Danmark.

De danske modernister fulgte nøje tidens strømninger - rejste til Paris, der var datidens kunstcentrum, lod sig inspirere af grosser Chr. Tetzen-Lunds fantastiske privatsamling, og studerede bøger og tidsskrifter for at være helt up to date. Resultatet kan ses på udstillingen, hvor de danske værker hænger side om side med de internationale forbilleder. Edvard Weie og Jens Adolf Jerichau møder værker af Paul Cézanne, Harald Giersings 'Fodboldspillere. Sofus header' møder Robert Delaunays 'Holdet fra Cardiff', Olaf Rudes 'Skt. Georg og Dragen' og Jais Nielsens 'Fr. VII overdrager Grevinde Danner gavebrevet på Jægerspris Slot' møder Roger de la Fresnayes 'Artillerie', m.fl.

OVER 100 MALERIER

Følgende danske kunstnere er repræsenteret på MODERNISME. MALERIETS FORNYELSE 1908-41: Edvard Weie, Sigurd Swane, Harald Giersing, Vilhelm Lundstrøm, William Scharff, Olaf Rude, Jens Adolf Jerichau, Karl Larsen, Ebba Carstensen, Jais Nielsen, Svend Jonansen og Franciska Clausen. Af udenlandske kunstnere kan nævnes Paul Cézanne, Fernand Léger, Robert Delaunay, Roger de la Fresnaye og Nils Dardel.

Udover de omkring 100 malerier - heraf omkring 50 værker er lånt i ind- og udlandet - vil skærme placeret i udstillingen illustrere, hvordan Van Gogh, Pablo Picasso m.fl. inspirerede de danske malere gennem deres teknik, farver og kompositioner.Kurator for udstillingen er kunsthistoriker dr.phil. Lennart Gottlieb, der gennem en lang årrække har forsket intensivt i dansk modernisme og står bag en lang række publikationer og udstillinger om dansk modernisme og dets kunstnere. Lennart Gottlieb blev i efteråret 2011 doktor på en afhandling om de danske modernister.

Skriv kommentar



Sian kristoffersen at Traneudstillingen