Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Gether Contemporary

Flæsketorvet 77-79, 1711 København V


Memes

Astrid Myntekær

25.05.2018 - 30.06.2018
FACEBOOKEVENT


Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Memes (installation view), 2018. Foto: David Stjernholm.

Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Memes (installation view), 2018. Foto: David Stjernholm.

Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Untitled, 2018, 16 x 16 x 14 cm. Foto: David Stjernholm.

Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Memes (installation view), 2018. Foto: David Stjernholm.

Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Untitled, 2018, 50 x 50 x 20 cm. Foto: David Stjernholm.

Astrid Myntekær, Memes, Gether Contemporary

Astrid Myntekær: Untitled, 2018, 50 x 50 x 38 cm. Foto: David Stjernholm.

PRESSEMEDDELELSE

Astrid Myntekærs første soloudstilling hos Gether Contemporary MEMES er en totalinstallation lavet specifikt til rummet. Udstillingen tager udgangspunkt i tre 3-tredimensionelle gitterstrukturer der mimer et hybridinteriør som en blanding mellem et vestligt wellnesscenter, et asiatisk værelse og et frankensteinsk kosmetiklaboratorium. Udstillingen behandler tematikken om vores helbred som moderne individ, hvis plads i verden ikke altid er givet. Strukturerne fungerer som et skelet, der understøtter et display af menneskelige instrumenter og kropsdele, men samtidig også som et miljø, der omslutter og byder den besøgende velkommen. Strukturerne er organiseret efter japanske tatami-måtter, der måler 90x90 og 90x180 cm. I Japan anvendes tatami-måtter, der har mål efter menneskekroppens proportioner, som enheder til gulvplaner. I Astrid Myntekærs udstilling er nogle måtter tilpasset, således de kun måler 12x12 cm. Visse dele af interiøret er dermed for småt til menneskekroppen; som om det indbydende interiør på samme tid også er ekskluderende og tager afstand fra beskueren. 

Titlen MEMES referer på den ene side til et atomiseret samfund, hvor det hele handler om ”mig, mig, mig”, og på den anden side til biologen Richard Dawkins’ darwinistiske idéer om, hvordan visse former for kultur, såkaldt mimer – i form af redskaber, stile eller trossystemer – for at overleve og udbrede sig. Ifølge Dawkins findes det, der sejrer i kampen for overlevelse, ikke på det enkelte menneskelige plan - naturlig udvælgelse udspiller sig derimod på en mindre biologisk skala såsom i gener, eller på en større kulturel skala såsom i memes. 

Astrid Myntekærs udstilling præsenterer et møde af memes. Udstillingen er et udtryk for en multikulturel verden præget af migration af objekter, designs, idéer og trossystemer. Strukturerne referer til hollandske De Stijl. Tatami-måtterne bruges i japansk indretning. "Cupping cups" og akupunkturnålene referer til ældgammel og alternativ medicin, og fanerne og maskerne til traditionel kinesisk kultur. Laserne er opfundet af forskere som Albert Einstein og den amerikanske tech-industri. Forskellige lokale kulturer har udviklet alle disse elementer, som senere har videreudviklet sig og spredt sig til hele kloden i evigt skiftende formater og versioner.

Interessen for elementer, der opererer både i mindre og større skala end individet, er også i spil på den måde Myntekær leger med at trække på de metafysiske strømme af energi. Gitrenes strukturer er som ekkoer af forgrenede træer - som dem Piet Mondrian malede i stadig mere abstrakte former indtil han endte i den stringente 'de Stijl'. De er som infrastrukturer eller netværk, der overfører vitale energier. De minder om lynene, der krydser glasset på de smartphone-lignende glasskærme. De minder om arterier, som styrer blodstrømmene i menneskekroppen. Og det er denne strøm, som akupunkturnålene og 'cupping cups' bruges til at omdirigere. Og det er disse instrumenter, Astrid Myntekær omdirigerer ved at trække dem ud af cirkulation. Nålene er arrangeret i små pyramider - ligesom gamle egyptiske grave. Kopperne, der bogstaveligt talt bruges til, i en særlig massageform, at suge blod ud af kroppen gennem en vakuumeffekt, genbruges som forme til betonskulpturer. MEMES både flirter med og hacker ind i nutidens fascinerende helbredende univers; en verden, hvor selve løftet om kosmetisk behandling, alternativ medicin og digital tilslutning til ødelagte individer også er ødelagt.

Astrid Myntekær bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København med afgang i 2012 samt Hochschule für bildende Künste, Hamburg i 2009. Myntekær har bl.a. udstillet på Overgaden Institut for samtidskunst, ISCP New York, Museet for Samtidskunst i Roskilde, Den europæiske JCE Biennale, Black Sesame Space, Beijing, Röda Sten Konsthall, Göteborg, Nikolaj Kunsthal, New Shelter Plan, Thisted Biennalen. Hun har modtaget en række priser og legater fra bl.a. Arken, Niels Wessel Bagge og Ole Haslund samt kritiker prisen ved JCE / Jeune Creation Europeenne biennalen.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Boesner kunstnerartikler
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net