Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred
Jesper Christiansen
23.05.2015 - 30.06.2015
Jesper Christiansen: Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred (installation view), Galerie Mikael Andersen, 2015. Foto: Jan Søndergaard.
Jesper Christiansen: Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred (installation view), Galerie Mikael Andersen, 2015. Foto: Jan Søndergaard.
Jesper Christiansen: Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred (installation view), Galerie Mikael Andersen, 2015. Foto: Jan Søndergaard.
Jesper Christiansen: Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred (installation view), Galerie Mikael Andersen, 2015. Foto: Jan Søndergaard.
Jesper Christiansen: Paradis Maleri #1 (Et øjeblik i Leonard Woolfs have) (detail), 2014-2015, 266 x 350 cm, acrylic on canvas.
Jesper Christiansen: Paradismaleri # XII Zig Zaggy Have, 2015, 184 x 250 cm, acrylic on linen.
Jesper Christiansen: Paradismaleri # XXXIII PS. Christiansen Déjà Vu, 2015, 184 x 160 cm, acrylic on linen.
PRESSEMEDDELELSE
Galerie Mikael Andersen åbner udstillingen Med Dante i Paradis - den sydøstlige del af Odsherred med nye malerier af Jesper Christiansen. Udstillingen tager publikum med på en visuel rejse i paradiset fra Dante Alighieris berømte hovedværk "Den Guddommelige Komedie".
"Dantes tekst udspiller sig i bjergegnene uden for Firenze, men jeg har tilladt mig at lade teksten udspille sig i et landskab, som giver mig en følelse af frihed, gør mig eftertænksom og til tider rent ud sagt lykkelig: Den sydøstlige del af Odsherrred".
- Jesper Christiansen, 2015.
Det tematiske udgangspunkt for malerierne er således paradiset, men Jesper Christiansen sætter scenen i en anden, velkendt dansk, kontekst. Landskabet i Odsherred er i billedkunstsammenhænge kendt fra kunstnerkolonien af malere, der omkring 1930erne skildrede livet og naturen i Odsherred.
I malerierne dykker Christiansen atter ned i et større litterært mesterværk, "Dantes Guddommelige Komedie" (tidligere har Marcel Proust og Virginia Wolf været inspirationskilder), og han griber fat i bogens sidste del; paradis. Dog er det ikke trosskildringer men derimod visuelle fremstillinger af strukturer og hierarkier, som Christiansen fortolker fra bogen. Malerierne bliver derfor antydninger af mønstre og strukturer fra teksten, og det lys Dante beskriver præcist i teksten underspilles og bliver oversæt til mangesidige farve- og nuanceforskelle. Christiansens malerier er uden mennesker men alligevel ikke mennesketomme. Tegn, symboler og hverdagsobjekter i malerierne giver tydeligt nærvær af civilisation med en bagvedliggende handling og forståelse. Dette greb gør malerierne til meget mere end landskabsmalerier.
Med udgangspunktet i paradiset indskriver Jesper Christiansen sig i en række af kunstnere, der gennem historien har ladet sig fascinere og inspirere af fortællingerne fra "Den Guddommelige Komedie". Christiansens malerier har dog altid haft sit helt eget udtryk, og udstillingens værker står som stærke visuelle fremstillinger af noget universelt i en lokal kontekst.
Skriv kommentar