Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Ny Carlsberg Glyptotek

Dantes Plads 7, 1556 København V

TLF: +45 3341 8141

WEB: glyptoteket.dk

tirsdag - søndag: 11-18, torsdag: 11-22, mandag: lukket


Man Ray - Menneske // Ligninger

Man Ray

11.06.2015 - 20.09.2015


Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray - Menneske // Ligninger (installation view), Glyptoteket, 2015. Foto: Anders Sune Berg.

Man Ray, Matematiske objekter, 1934–35, Sølv-gelatine tryk, Steven Mendelson, Pittsburgh, Pennsylvania, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Hamlet, 1949, Olie på lærred, Cleveland Museum of Art, testamenteret af Lockwood Thompson, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Helligtrekongersaften, 1948, Olie på lærred, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC, Gave fra Joseph H. Hirshhorn, 1972, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Rayografi (Cirkler), 1928, Sølvgelatinetryk, Ny Carlsberg Glyptotek, København, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Rayografi (Kegler), 1927, Sølvgelatinetryk, Ny Carlsberg Glyptotek, København, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray: Julius Cæsar, 1948, Olie på masonit, Rosalind & Melvin Jacobs Collection, New York, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Romeo og Julie, 1954, Olie på lærred, Privatsamling, venligst udlånt af Fondazione Marconi, Milano, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Som man behager, 1948, Olie på lærred, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC, Gave af Joseph H. Hirshhorn, 1966, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

Man Ray, Venus, 1936 (1971), Gips, reb, træ og maling, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Foto: Jannes Linders, Rotterdam, © MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris, 2015/billedkunst.dk

PRESSEMEDDELELSE

Provokerende, selviscenesættende og visionær. Man Ray (1890-1976) hører til blandt det 20. århundredes kunsts absolutte sværvægtere. Som kunstner blev han født ind i den tidlige europæiske avantgarde. Han satte et markant aftryk på både dadaismen og surrealismen, og meget hurtigt indtog han positionen som en pioner indenfor moderne fotokunst. Sommerens store særudstilling lægger alen til vores forestilling om Man Ray og viser en uortodoks kunstner, der i den grad overskrider kunsthistoriens etablerede kategorier.

Man Ray - nu med maleri
De færreste forbinder Man Ray med farvestrålende, pastose oliemalerier af tredimensionelle matematiske figurer. En fotograf, som maler? En konceptuel kunstner, der tager livtag med noget så traditionelt som det figurative maleri? Sommerens store særudstilling på Glyptoteket trækker Man Ray ud af den gængse fortælling og tegner et nuanceret billede af en kunstner, som fra start til slut havde eksperimentet som sit livsværk. Udover at samle en lang række af Man Rays hovedværker, heriblandt flere af hans skelsættende fotografier, er udstillingens helt store scoop maleriserien Shakespearean Equations, som vil være en nyhed for de fleste.

Matematik, krop og Shakespeare
Med godt 100 værker vises hele Man Rays kunstneriske spændvidde fra de unge år til den sene produktion og dermed også hans suveræne favntag med både fotografi, skulptur og altså også maleri. Udstillingen trodser den typiske kronologiske præsentation og fokuserer i stedet på den materielle synergi, der eksisterer værkerne imellem. Netop Shakespearean Equations danner hovedakse i udstillingen og lægger grundfortællingen om Man Rays fascination af universelle gåder. Her mødes kunstnerpraksis med matematiske gåder, menneskekroppe og Shakespeares nådesløse romantik. Intet mindre! Kunsten bliver en prisme for de store perspektiver og sætter universet på spidsen. Vel at mærke på en måde, der forbavser øjet og lader gåderne stå åbne.

Udstillingen er blevet til i et samarbejde mellem The Phillips Collection, Washington D.C. og The Israel Museum, Jerusalem.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Artefact1
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net