Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


Louisiana on Paper – Picasso før Picasso

Pablo Picasso

29.06.2016 - 11.09.2016


Pablo Picasso: Various sketches, Barcalona, 1899-1900, 21,7 x 31,4 cm, pen, blæk og akvarel på papir. Courtesy: Museu Picasso, Barcalona.

Pablo Picasso: Figures on the street, Barcelona, 1898, 22,2 x 32 cm, oliekridt, pen, blæk og akvarel på papir. Foto: Gasull Fotografia. Courtesy: Museu Picasso, Barcalona.

Pablo Picasso: The umbrellas, A Coruña, 1892, 21, 7 x 32 cm, blyant på papir. Courtesy: Museu Picasso, Barcalona.

Pablo Picasso: Self portrait, Barcalona or Paris, 1901, 12,8 x 9,8 cm, pen og blæk på pap. Courtesy: Museu Picasso, Barcalona.

Pablo Picasso: Manuel Pallarés seated, with a pitcher at his feet, Horta de Sant Joan, 1898, 24,7 x 16,3 cm, sort blyant på papir. Courtesy: Museu Picasso, Barcalona.

PRESSEMEDDELELSE

De fleste kan genkende en Picasso, mange vil kunne tegne en Picasso på en serviet, så vi andre kan genkende den som en Picasso – altså som Picasso stil. Sådan skriver Louisianas direktør Poul Erik Tøjner i sin bog ’Louisiana ABC’. Men inden Picasso (1881-1973) blev Picasso, som vi altså kender ham, var han bare en dreng, men hvilken dreng! Allerede tidligt var han en formidabel og gudbenådet tegner og kunstner. Det vidste han godt selv. ”Som fjortenårig kunne jeg tegne som Rafael”, yndede han at sige. Og han havde ret – og mere end ret. 

Louisiana on Paper-udstillingen med Picasso rummer 28 af Picassos tidligste arbejder, alle hentet i samlingerne på Museu Picasso i Barcelona, hvor nogle af de få tegninger, der findes fra den allertidligste periode, stadig bevares. Udstillingen viser geniets fødsel gennem en række eksempler, som rummer kimen til den Picasso, som satte præg på det meste af kunsthistorien i første halvdel af det tyvende århundrede.

Det interessante og fascinerende er ikke kun, at Picasso var teknisk dygtig som dreng og ung mand, men tillige at han besad en menneskelig modenhed, som afslører sig i hans iagttagelsesevne og observationer af mennesker og levet liv. Hver eneste tegning fra hans hånd vidner ikke alene om det, der skal komme, men også om en sjælden og suveræn indlevelsesevne. Dertil skal lægges, at han stjæler med arme og ben, han er dygtig til at se på anden kunst, hvilket ikke er det ringeste udgangspunkt for en stor kunstnerisk sensibilitet.

Picassos ungdomsliv
Pablo Picasso kommer til La Coruña lige før han fylder 10 år. Familien Ruiz Picasso bor i den nordspanske by (i regionen Galicien) fra 1891-1895, og det er her, at han begynder sin uddannelse som kunstner, først undervist af faderen José Ruiz og siden som elev på det lokale kunstakademi. Mens han går i skole, begynder Pablo sine selvstudier, hvor han skildrer bylivet. Fra 1894 og frem kan man i de frie arbejder se en tendens til det karikerede. Gengivelsen af personer, analysen og udformningen af menneskeskikkelserne og deres særheder vidner om en udviklet observationsevne og en udsøgt ironi og sans for humor.

Den unge Picasso bliver indskrevet i det lokale gymnasium, der befinder sig i den samme bygning som Kunstakademiet, hvor hans far er ansat som lærer. Efter tre år på gymnasiet, forlader han i 1894 studierne for at bruge al sin tid på den kunstneriske uddannelse.

Kunstakademiet i La Coruña følger de samme studieplaner som Det Kongelige Kunstakademi i Madrid, hvor Picasso fulgte fagene Tegning af udsmykning og figurer (1892-93), Figurtegning (1893-94) og siden, i 1894-95, Kopi af gipsafstøbninger samt Figurtegning og Maleri efter levende model.

I 1895 flytter familien til Barcelona i en bolig tæt på Kunstakademiet, hvor faderen skal være lærer, og hvor Picasso fortsætter sine studier de følgende to år. Her bliver han indskrevet på fagene Tegning efter levende model og Farvelægning og komposition. Han lærer at konstruere former, lys og bevægelse gennem kontrasten mellem sort og hvid, og han får også undervisning i at tegne Landskaber, hvor man oftest kopierede efter plancher eller grafiske gengivelser af tidligere kunstneres landskabsmalerier.

I 1898 flytter Picasso til Horta de San Juan. Opholdet betyder dels en frigørelse fra det akademiske miljø og dels kontakt med naturen og livet på landet. Picasso betragter – og deltager selv i – bøndernes arbejde. Han indfanger og gengiver landarbejderne i skitser, der viser en forfinet teknik, en stor observationsevne og en total beherskelse af tegnekunsten.

Selv om Picasso ikke var landskabsmaler i gængs forstand, er genren rigt repræsenteret i hans ungdoms-værker. Landskaberne fandt han i den umiddelbare nærhed, tæt på familiens domicil. 

Picasso tilbringer skoleåret 1897-98 i Madrid, men vender hjem efter at have fået skarlagensfeber. Inden han tager til Horta på rekonvalescens, tilbringer han en måned i Barcelona, hvor han udfører et antal tegninger, som portrætterer byen og dens indbyggere, særligt arbejderne og andre medlemmer af de lavere klasser. Også bylivet fascinerer ham, de nye og de ældre bygninger, tagene som kunne ses fra vinduerne i hans hus eller atelier.

Efter hjemkomsten fra Horta i januar 1899 flytter Picasso ind i et atelier i Escudellers Blancs tæt på Plaza Real og tilmelder sig de fag, som bliver udbudt ved Real Círculo Artístico. Helt fra den tidligste ungdom bruger Picasso det at tegne som en metode til at eksperimentere og til at lære, dels med respekt for traditionen, men også som en måde at lægge afstand til Kunstakademiet på. Han tegner ustandseligt og fylder enhver slags underlag med utallige skitser. 

I årene omkring århundredskiftet stiger antallet af selvportrætter. De bliver i sig selv en fortælling om hans første rejser mellem Paris og Barcelona, samtidig med, at de er en fastholden af og bekræftelse på ham selv som kunstner. Serien fra 1900-01 udfolder en række stilistiske forandringer, som er parallelle til hans personlige udvikling.

Picassos mor, María Picasso og hans søster Dolores Ruiz Picasso, kaldet Lola, var modeller i mange af kunstnerens kvindefigurer. Helt fra de første år i La Coruña og frem til århundredeskiftet optræder Lola i utallige skitser, tegninger og enkelte malerier, og efter moderens død, er Lola den, som tager hånd om de værker, Picasso efterlod i familiens bolig i Barcelona. Disse blev senere grundstammen i samlingen i Museu Picasso’s samling– takket være hendes donation.

C. L. Davids Fond og Samling har støttet udstillingen.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Artefact1
Boesner
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net