Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


ILLUMINATION

Andreas Gursky, Franz West , Cindy Sherman, Rineke Dijkstra, Julie Mehretu, Sterling Ruby, Alex da Corte, Roni Horn, Tacita Dean, m.fl.

01.03.2016 - 11.09.2016


ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Franz West : Parrhesia, 2012, 7 skulpturer med individuelle mål, Papmaché, styropor, karton, akryllak, akrylfarve og stål. Courtesy: Louisiana.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Alex da Corte: Delirium 1, 2014, 71,5 × 108 cm, Fotografi, pigment print på Hahnemühle Photo Rag. Courtesy: Louisiana.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Gerhard Richter: Strip, 2013, 200 × 1000 cm, 4 dele, Digital print på papir monteret mellem Alu Dibond og Perspex (Diasec). Foto: Stephen White. Courtesy: Louisiana.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Catherine Opie: 700 Nimes Road (arbejdstitel), 2012, 51 × 61 cm, Fotografi, pigment print på arkivholdbart papir. Courtesy: Louisiana.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Cindy Sherman: Untitled #132, 1984, 175 x 119 cm, C-print. Courtesy: Louisiana.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Ana Mendieta: Bird Transformation, 1972, 25,4 x 20,3 cm, Farvefotografi, vintageprint. Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC. Courtesy: Galerie Lelong, New York.

ILLUMINATION, 2016, Louisiana

Pia Arke: Legende V, 1999, 191,5 x 161,5 cm, Collage: Mixed Media. Courtesy: Louisiana.

PRESSEMEDDELELSE

Illumination viser positioner i den internationale samtidskunst baseret på Louisianas indkøb siden 2012. To tredjedele af museets samlede udstillingsareal, 3012 m2, rummer næsten hundrede værker, som Louisianas publikum ikke har set før, og som nu alle er indgået i museets samling. Udstillingen suppleres med en kunstfestival i begyndelsen af maj, hvor Louisianas gæster kan møde flere af de kunstnere, som har betydning for museets samling.

Fire Under Snow – Nye film- og videoværker
Fire Under Snow med nye film- og videoværker vises i museets østfløj og Store Sal og demonstrerer en markant styrkelse af museets engagement i de levende billeder. Den består af otte værker, som museet har indkøbt over de sidste tre år.

Selvom de under ét kan betegnes som videokunst, er værkerne vidt forskellige i udtryk og omfang. De spænder fra altomsluttende installationer til den enkle, sort-hvide film, eller mere konkret, fra sydafrikanske William Kentridges (1955-) The Refusal of Time, 2012 til norske A K Dolvens (1953-) what can i do for you, 2007. 

Illumination – Ny samtidskunst
Udstillingen Illumination kan ses i museets sydfløj og inddrager desuden flere rum i nordfløjen, ligesom et enkelt værk er opstillet i museets skulpturpark. Udstillingen består af værkpræsentationer – det er således den enkelte kunstner og det enkelte værk, der er i fokus. Illumination er en overdådighed af samtidskunst fra den store verden, hver især præsenteret med omfattende formidling. Det er en udstilling, der lægger op til fordybelse i mange forskelligartede universer kloden rundt – fra Europa, Skandinavien og Grønland over USA til Angola, Indien og den arabiske verden.

Generelt om erhvervelserne
Louisiana har siden 2012 erhvervet og fået doneret 162 værker af 71 forskellige kunstnere, hvoraf 96 er udvalgt til de to udstillinger Fire Under Snow og Illumination. Værkerne er i alle medier og omfang: Fra den enkelte sarte blyantstegning af f. eks. den nyligt afdøde amerikanske kunstner Ellsworth Kelly (1923-2015) til den store performanceinstallation af indiske Shilpa Gupta (1976-).

Hovedsageligt er der tale om kunst fra det seneste årti, men ældre værker er også i blandt. Ældst er et lille maleri af tyske Max Ernst (1891-1976), La ville entière, 1935, men også værker af engelske Richard Hamilton (1922-2011), amerikanske Francesca Woodman (1958-1981) og amerikanske Cindy Sherman (1954-) tæller blandt ældre værker, som supplerer disse kunstneres repræsentation i museets samling. 

37 af de 71 kunstnere er nye i samlingen og udbygger konkret perspektiverne på museets kunst. Dette gælder f. eks. styrkelsen af repræsentationen af en række markante kvindelige kunstnere i den ældre del af samlingen gennem introduktion af værker af tyske Charlotte Posenenske (1930-1985), østrigske Kiki Kogelnik (1935-1997) og cubanske Ana Mendieta (1948-1985), som skaber nye perspektiver på henholdsvis minimalismen, popkunsten og performancekunsten i samlingen.

Kunstnere som amerikanske Alex Da Corte (1981-), danske Maiken Bent (1980-), britiske Ed Atkins (1982-), angolanske Nástio Mosquito (1981-) – og andre nytilkomne i museets samling – er eksempler på helt unge kunstnere, som er blevet indkøbt tidligt i deres karriere.


Highlights – i udvalg:

Catherine Opie (1961-)
Amerikanske Catherine Opies billeder af mindretal og subkulturer har flere gange været vist på Louisiana. 700 Nimes Road, 2012 består af 50 fotografier fra afdøde Elizabeth Taylors hjem. De giver et sjældent og indfølt indblik i den sagnomspundne skuespillers liv, og samtidig er der afstikkere til rum og afsnit fra hendes personlige liv, der viser et på en gang eksotisk og ganske almindeligt menneske. 

Gerhard Richter (1932-)
Tyske Gerhard Richter har helt fra begyndelsen som kunstner opsøgt snitflader mellem det maleriske og det fotografiske og mellem det figurative og det abstrakte. Louisianas har et hovedværk, 1025 Farben, fra 1974, og supplerer nu med et nyt – Strip – et 10 meter langt billede fra 2013, en i Louisianas sammenhæng sensational erhvervelse. 

Pia Arke (1958-2007)
Grønlandske Pia Arkes værker er kun spinkelt repræsenteret på museerne. Louisianas nyerhvervelse, Legende I-V, 1999, er et af Pia Arkes hovedværker. Efter Louisianas omfattende restaureringsproces er værket kommet til sin ret. Det består af fem store collager, lavet med udgangspunkt i kort over Nordøstgrønland. Lag af biografiske betydninger er lagt hen over det geologiske landkort, bl.a. bestående af kunstnerens familieportrætter og hverdagens kolonialvarer som kaffe, ris, havregryn, mel og sukker. 

Yoko Ono (1933-)
Den retrospektive udstilling Half-A-Wind-Show, som blev vist på Louisiana i 2013, var museets første præsentation af den japanskfødte amerikanske kunstner. Vertical Memory, 1997, som Yoko Ono selv betragter som et hovedværk, viser det samme forvredne sort-hvide ansigt gentaget 21 gange. Ansigtet er en kombination af John Lennons, deres fælles søn, Sean Ono Lennons samt Yoko Onos fars ansigt. Tekststykkerne under hvert fotografi beskriver 21 forskellige mænd, deres profession, og hvordan de i enten positiv eller negativ forstand har præget kunstnerens liv.

William Kentridge (1955-)
Erhvervelsen af værket The Refusal of Time, 2012 er en af de vigtigste i lang tid på Louisiana, dels fordi den for første gang bringer sydafrikanske Kentridge ind i huset, og dels fordi værket sammenfatter mange af kunstnerens temaer og tekniske greb fra de sidste årtier. Værket vakte berettiget opsigt på Documenta 13 i 2012, hvortil det var lavet, og er siden erhvervet af blandt andre SFMoMA i San Francisco og Metropolitan Museum of Art i New York – foruden af Louisiana. Installationen henviser til fysikere og filosoffer som Einstein (1879-1955) og Poincaré (1854-1912) og åbner til et univers af relativitet, hvor tiden ikke er objektiv. Som altid skal Kentridge opleves på stedet, hans kunst er overvældende. 

Shilpa Gupta (1976-)
Den indiske kunstners mikrofonsky, Singing Cloud, 2008-2009, er et vidt kanoniseret værk i museets samling. Installationen 1:989.9 3,360 kms of fence under construction. East, 2015 er et overvældende scenarie, bestående af 3,3 km ufarvet tekstil, som en person live bearbejder meter for meter med tegninger direkte på stoffet. Grænsen mellem nationerne i Indien og Bangladesh, hvor klædet er vævet, er samtidig en grænse mellem kulturelle grupperinger, og at krydse den er forbundet med ikke bare forbud, men også med fare. Værket behandler en aktuel, global og nærværende problematik.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Artefact1
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net