Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Den Frie Udstillingsbygning

Oslo Plads 1, 2100 København Ø

MAIL: info@denfrie.dk

TLF: +45 3312 2803

WEB: denfrie.dk

Tirsdag - søndag kl. 12-18, torsdag kl. 12-21. Mandag lukket.


I Slipped Into My First Metamorphosis So Quietly That No One Noticed

Ana Mendieta, Alex Mawimbi, Berverly Buchanan, Claude Cahun, Marcel Moore, Elke Marhöfer, Mikhail Lylov, Emma Haugh, Gitte Villesen, Dendal, Marie Høeg, Bolette Berg, Saidou Ndiaye, Amadou Sarr, Acroma, Chiara Figone, Ingrid Villesen, Laura Horelli, Pia Rönicke, Raphaël Grisey, Bouba Touré, Káddu Yaraax, Sidney Sokhona, Somankidi Coura Cooperative

Kurator: Gitte Villesen

15.06.2019 - 18.08.2019
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Årets store sommerudstilling er kurateret af den internationalt anerkendte billedkunstner Gitte Villesen. Udstillingen, der bærer titlen - I SLIPPED INTO MY FIRST METAMORPHOSIS SO QUIETLY THAT NO ONE NOTICED - handler om fortællingers gennemgribende forandringskraft.

Fra doku-fiktion til total iscenesættelse og skulpturelle udtryk, afspejler udstillingen en fascination af historier som et direkte redskab til at diskutere eller ændre konkrete begivenheder og realiteter, samt for hvad fortællinger i litteratur, kunst og film kan gøre ved vores tænkning. Med titlen refererer Villesen til Octavia E. Butlers banebrydende sci-fi triologi Lilith's Brood - en kompleks beskrivelse af bl.a. magtforhold, undertrykkelse, afhængighed, sammenhold og kærlighed. Det er virkelighedsnære fortællinger fra hverdagen, fra de små historier, den private erfaring, historier om virkelige mennesker i virkelige omgivelser, til begreber som andethed, territorialitet, kønsnormer, seksualitet og identitetsspørgsmål, som på forskellig vis udfoldes.

Værkerne på udstillingen spænder over en tidsperiode på 100 år, og inkluderer værker fra Claude Cahun & Marcel Moores mere velkendte fotografier fra perioden 1932-1945 til Raphaël Grisey og Bouba Tourés arkiv-installation. Arkivet indeholder bl.a. doku-fiktionen SAFRANA fra 1975, som portrætterer en gruppe immigranter i Frankrig, der ønsker at rejse tilbage til Senegal for at skabe et landbrugs kollektiv. Præcis samtidigt, under filmoptagelserne, bliver et landbrugs kollektiv realiseret og netop denne vekselvirkning mellem fiktion og realitet, er kendetegnende for flere af udstillingens værker. Der er krydshenvisninger og overlap af samarbejder og forgreninger på tværs af hele huset, og fra sal til sal. En stor del af værkerne er storskala videoinstallationer, men herudover udstilles også en materialesamling bestående af bøger, hengemte og nyligt reproducerede fotografier samt dokumentationsmateriale.

På ferniseringen vil man kunne opleve Emma Haugh med hendes performance Poverty of Vision, der gennem en feministisk læsning af den amerikanske minimalisme, fletter tilsyneladende personlige fortællinger sammen med en kritik af 80érne kunstsyn.

På udstillingen deltager:
Ana Mendieta, Alex Mawimbi, Berverly Buchanan, Claude Cahun og Marcel Moore, Elke Marhöfer og Mikhail Lylov, Emma Haugh, Gitte Villesen med Dendal, Marie Høeg og Bolette Berg, Saidou Ndiaye, Amadou Sarr, Acroma og Chiara Figone, Ingrid Villesen, Laura Horelli, Pia Rönicke, Raphaël Grisey med Bouba Touré, Káddu Yaraax, Sidney Sokhona og Somankidi Coura Cooperative.

Gitte Villesen
Efter mange år med base i Berlin, har Gitte Villesen fået etableret et bredt internationalt netværk, som tydeligt afspejler sig i diversiteten blandt de deltagende kunstnere på udstillingen. Villesen blev, tidligt i sin karriere, eksponent for midt 90’ernes nedtonede anti-æstetiske semi-dokumentariske videoer og installationer. Hun har et kæmpe bagkatalog af udstillinger i både ind- og udland, med bl.a. deltagelse på Venedig biennalen tilbage i 2005. Med en uddannelsesbaggrund fra både Dansk på Københavns Universitet og Kunstakademiet har fortællingen altid været helt centralt i hendes mange video-værker. Med et uredigeret og uprætentiøst look, benytter hun videomediets dokumentariske potentiale, uden dog dokumentarens klare budskaber og ofte løsningsorienterede tilgang. Ved at rette videokameraet mod den virkelighed som er råstoffet i hendes værker, skaber Villesen et fysisk nærvær, hvor hendes egen tilstedeværelse altid er en tydelig medspiller.
Omhyggeligt undgår Villesen sociale generaliseringer og hendes arbejde kan forstås som portrætter i videste forstand. De udforsker den form, hvor enkeltpersoner eller sociale grupper former deres liv inden for rammerne af deres kulturelle muligheder.

De Kunstner-kuratede udstillinger
Kunstnere som inviterer andre kunstnere til at udstille og internationale samarbejder og præsentationer af toneangivende udenlandske kunstnere, har været på Den Fries dagsorden siden 1890erne, hvor Den Fries kunstnere inviterede Gauguin og van Gogh til at udstille i København. Vi arbejder konstant på at holde vores historisk nedarvede og særegne profil som Kunstnernes Hus i hævd. Derfor inviterer vi med jævne mellemrum kunstnere til, med deres helt særlige kollegiale blik på kunstnerpraksisser, at kuratere en udstilling ud fra deres egen position og med deres helt personlige syn på samtidskunsten.

Udstillingen er støttet af:
15. Juni Fonden, Beckett Fonden, Dansk Tennis Fond, Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond, Københavns Kommune - Rådet for visuel kunst, Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Vesterkopi og Glarmester Kim Andersen.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net