Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


Homeless Souls

Kader Attia, Tiffany Chung, Forensic Oceanography, Shilpa Gupta, Rokni Haerizadeh, Ramin Haerizadeh & Hesam Rahmanian, Petrit Halilaj, Hiwa K, Nalini Malani, Otobong Nkanga, Erkan Özgen, Lydia Ourahmane, Kara Walker, Ai Weiwei

Kurator: Marie Laurberg

27.06.2019 - 22.09.2019


PRESSEMEDDELELSE

Med eksil og landflygtighed som gennemgående temaer præsenterer Louisiana hen over sommeren en række markante internationale kunstnere, hvis værker taler direkte ind i vores konfliktfyldte samtid. Udstillingens kunstnere stammer fra bl.a. Iran, Irak, Nigeria, Algeriet og Kosovo. Mange tager afsæt i selvoplevede erfaringer, som de bearbejder og transformerer til tidløse udsagn om krigen som genkommende historisk begivenhed og eksilet som eksistentiel erfaring.

Homeless Souls mødes et dusin betydelige kunstneriske stemmer fra hele verden i en samtale om landflygtighed. Deres værker taler ind i en verden i krise med store befolkningsgrupper i tvunget bevægelse. Hvordan deltager billedkunsten i fortolkningen af samtidens store konflikter? Hvordan forholder den sig til den smerte og lidelse, der forårsages af krig og forfølgelse? Hvordan formidler man det unævnelige? Og hvordan kan vi overhovedet få adgang til andres erfaringer?

Eksil som levet realitet

Fælles for udstillingens kunstnere er, at de eksperimenterer med nye visuelle strategier, poetiske virkemidler og kunstneriske greb for at bringe os nærmere eksilet som levet realitet. Indfaldsvinklerne spænder fra statistikkens og kortlægningens nøgterne makroperspektiv til den enkelte krigsflygtnings rejse tilbage gennem stærkt personlige erindringer og fortrængte traumer. Udstillingens medier og kunstneriske greb spænder vidt – fra eksperimenterende dokumentarfilm over skulptur og maleri til installationskunst. På tværs af individuelle stemmer deler kunstnerne et fælles anliggende: De bruger kunsten som et rum, hvor historiske begivenheder og personlige erfaringer og skæbner kan undersøges og deles. Dermed peger de også på kunstens mulighed for at sætte nye og andre billeder på en virkelighed, vi dagligt møder gennem nyhedsmediernes dokumentarfotografi. 

Det gennemgående tema i udstillingen er eksil; den af krig eller forfølgelse påtvungne flugt fra det land, hvortil man har statsborgerskab. I kunsten undersøges eksilet som et grundtraume, et uheleligt brud mellem et menneske og dets hjemland med en fremmedgørende effekt på mange niveauer. Eksilet er adskillelsen fra familiemedlemmer og tabet af nære relationer, det er den usikre balanceakt gennem administrative procedurer i jagten på statsborgerskab, det er den livsfarlige rejse på tværs af grænser i håbet om at blive reddet i land, det er hjemløsheden, der opstår, når hjemlandet forsvinder fra verdenskortet, og det er vanskeligheden af at genfortælle sin livshistorie, når ordene ikke kan måle sig med erindringens brutalitet. Højaktuelle temaer i en samtid, der med kulturteoretikeren Edward Saids ord er ”the age of the refugee”, men som også bliver en skildring af krigen og landflygtigheden som tilbagevendende menneskelige vilkår. Udstillingens værker blander det dokumentariske med det mytiske og universelle.

Nalini Malani, All We Imagine as Light (2017)
”Mit mål er at synliggøre det usynlige”, fortæller den fremtrædende indiske kunstner Nalini Malani (f. 1946), der i år blev tildelt den prestigiøse Joan Miró Prize for sit kunstneriske arbejde gennem fem årtier, dedikeret til de marginaliserede og undertrykte stemmer. Malanis værk er inspireret af en barndom som flygtning fra den krigshærgede Kashmir-provins. Hun deltager på udstillingen med hovedværket All We Imagine as Light (2017) – et maleri bestående af 11 sammensatte paneler der fremstår som et monument over den landflygtiges smerte ved at miste sine nære. I skala matcher maleriet det akademiske historiemaleri, men dets motivverden beskæftiger sig med krigens ofre. Ved at male bag på plexiglas opnår Malani et flydende malerisk udtryk med stor dybde, hvor motiverne træder frem, som så man dem gennem vand. Skikkelser omfavner hinanden, ligger livløse på jorden eller stirrer ned i en perforeret jordklode under et bånd af tekst fra digteren Agha Shahid Ali, der som et poetisk kommentatorspor udfordrer skismaet mellem den personlige erindring og den kollektive historie: ”I am everything you lost. My memory keeps getting in the way of your history.”

Hiwa K, Blind as the Mother Tongue (2017)
En anden af de deltagende kunstnere, irakiske Hiwa K, (f. 1975) påpeger: ”for at mindes har du sommetider behov for andre arkæologiske redskaber.” I videoværket Blind as the Mother Tongue (2017) vandrer Hiwa K tilbage ad den rute, han tilbagelagde som barn, da han flygtede til fods fra regionen Kurdistan i Irak til Athen. Han går ruten med et højt skulpturelt objekt, der balancerer mellem næseryggen og panden og påsat spejle, der peger både frem og tilbage, så landskabet gengives i et splintret perspektiv, for som han siger: ”måske helbredes jeg fra mit hukommelsestab.” På sin vandring fortæller han om afskeden med sin mor, om at vente i dagevis, fanget i en mørk container uden at kende sin skæbne, og om at vandre i et landskab, hvor han både rejser tilbage i sin egen erindring og tilbage i tid ved forestillingen om de mennesker, der er flygtet gennem Europa århundreder før ham.

Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian, Where To? Wherever it Chances (2019)
Til udstillingen skaber den iranskfødte, Dubai-baserede kunstnertrio Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian en ny stedsspecifik installation med titlen Where To? Wherever it Chances. Trioens billedsprog fusionerer nyhedsfotografier med ekspressivt maleri og traditionel iransk folkekunst i et hybridt, globalt billedsprog, hvor nutidige begivenheder forvandles til mytologiske tableauer. Værkets omdrejningspunkt er stop-motion animationsfilmen From Sea to Dawn, skabt af TV-og YouTube-nyhedsklip, som er klippet op og bemalet i hånden. Værket er baseret på mere end 6000 håndkolorerede stillbilleder. I den færdige film genopstår genkendelige nyhedsbilleder i et nyt, visuelt sprog: En flygtningebåd, som bliver bragt til undsætning i Middelhavet, transformeres til en mægtig hval, der bjærges af redningsfolk. Ansigterne på flygtningene, der vandrer langs motorvejen, er anonymiserede gennem overmalinger, så de fremstår som dyreskikkelser eller fabelvæsener, imens bidder af ord og sætninger glimtvis forankrer universet i en genkendelig virkelighed. Sammen med et stedsspecifikt gulvmaleri og en serie nye tegninger, skabt specielt til udstillingen, udgør værket en totalinstallation, der fortolker den europæiske flygtningekrise med mytologiske og digteriske virkemidler. 

Udstillingens kunstnere er:
Kader Attia (f. 1970, Frankrig)
Tiffany Chung (f. 1969, Vietnam)
Forensic Oceanography (Lorenzo Pezzani (f. 1982, Italien) & Charles Heller (*1981, USA))
Shilpa Gupta (f. 1976, Indien)
Ramin Haerizadeh (f. 1975, Iran), Rokni Haerizadeh (f. 1978, Iran), Hesam Rahmanian (f. 1980, USA)
Petrit Halilaj (f. 1986, Kosovo)
Hiwa K (f. 1975, Irak)
Nalini Malani (f. 1946. Født i Karachi i det udelte Indien)
Otobong Nkanga (f.1974, Nigeria)
Erkan Özgen (f. 1971, Tyrkiet)
Lydia Ourahmane (f. 1992, Algeriet)
Kara Walker (f. 1969, USA)
Ai Weiwei (f. 1957, Kina)

Kurator: Udstillingen er kurateret af museumsinspektør på Louisiana, Marie Laurberg.

Louisiana Lectures: En række foredrag og filmvisninger vil sætte udstillingens kunstværker ind i et bredere samfundsmæssigt og kunsthistorisk perspektiv. Foredragsprogrammet indeholder blandt andet et live-arrangement med en repræsentant for UNHCR’s kontor i København, der vil fortælle om indsamlingen af big-data, samt et live-skype-interview med den iransk-kurdiske forfatter og menneskerettighedsaktivist Behrouz Boochani, som i Januar vandt Australiens prestigefyldte Victorian Prize for Literature og The Victorian Premier’s Prize for Nonfiction for sit erindringsværk No Friend But the Mountains (2018), skrevet imens Boochani var tilbageholdt i et af de omstridte australske detentionscentre for asylansøgere på øen Manus i Papua Ny Guinea. Dette arrangement afholdes i samarbejde med CAMP – Center for Migrationspolitisk Kunst. Gennem hele udstillingsperioden vil den kinesiske kunstner Ai Weiweis nyeste dokumentarfilm The Rest (2019) blive vist dagligt i Louisianas biograf. Filmen sætter fokus på den europæiske flygtningekrise med optagelser fra blandt andet Calais og Lampedusa og har som sit omdrejningspunkt førstehåndsberetninger fra flygtninge, der giver et uafrysteligt indblik i individuelle menneskeskæbner og den tvivl og angst, de oplever i limboet mellem et mistet hjemland og en ukendt fremtid.

Homeless Souls vises i Søjlesal og Store Sal i Louisianas Østfløj. Flere af værkerne bliver skabt specielt til udstillingen.

Publikation: Udstillingen ledsages af en publikation med et essay af Marie Laurberg i form af en gratis plakat, skabt specielt til udstillingen af kunstnertrioen Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian.

Louisiana Magasin, publiceret i maj 2019, bringer en længere artikel om Homeless Souls, skrevet af Marie Laurberg. En pdf af denne artikel kan fremsendes på mail ved henvendelse til press@louisiana.dk.

Louisiana Channel producerer videoer med en række af de deltagende kunstnere. Videoerne bliver tilgængelige på channel.louisiana.dk

Børnehuset på Louisiana inviterer indenfor i lerværkstedet Hjemløse fugle. Med afsæt i værket Ru af Petrit Halilaj kan børn forvandle ler og ståltråd til fantasifuglevæsener.

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Kbh Kunst
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net