Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Rønnebæksholm

Rønnebæksholm 1, 4700 Næstved

MAIL: info@roennebaeksholm.dk

TLF: +45 5578 5340

WEB: roennebaeksholm.dk

Torsdag til søndag samt helligdage kl. 12–17


Historiefortælleren

Karl Hansen Reistrup

24.03.2013 - 09.06.2013


PRESSEMEDDELELSE

KARL HANSEN REISTRUP - HISTORIEFORTÆLLEREN
Reistrup (1863-1929) var en historiefortæller af de helt store, ligegyldigt om mediet var keramikken, illustrationen, maleriet eller billedhuggerkunsten. Han er i dag mest kendt for sine keramiske værker i skønvirkestil fra omkring år 1900, men i sin samtid nåede han også ud til en bredere skare gennem sine illustrationer af blandt andet natur- og ungdomsbøger.

Udstillingen viser både de kendte og de glemte sider af Reistrup.

REISTRUP OG KÄHLER
Reistrup var fra 1888 til begyndelsen af 1900-årene kunstnerisk leder på Kählers keramiske fabrik, hvor han arbejdede tæt sammen med Herman A. Kähler. Han blev ansat hos Kähler i den periode, hvor de arbejdede på højtryk med forberedelserne til den nordiske udstilling i København i 1888, og både på denne og på de efterfølgende verdensudstillinger blev Kählers arbejder berømmet. Særligt populære var Reistrups krukker, vaser, skåle m.m. i rød lustreglasur, udformet med hoveder af alverdens dyr: ørne-, katte-, odder-, elefant-, ugle-, hane-, pelikan- og andehoveder. Reistrups røde lustreværker er dekorative samtidig, med at de viser hans særegne evne til at fange dyrene i et karakteristisk øjeblik, hvad enten det er odderen, der leger i vandet, eller hanen, der galer.

SKØNVIRKE
På Reistrups tid var det normalt, at kunstnerne gjorde brug af mange forskellige medier; man anså de ikke nødvendigvest maleriet for at være et finere medie end keramikken eller illustrationen, men eksperimenterede med de forskellige medier og brugte dem alt efter den kunstneriske hensigt. Reistrup var først og fremmest keramikere, men malede og tegnede også og illustrerede mere end 50 bøger.

Reistrup var inspireret af skønvirkestilen og påvirkningen fra den japanske kunst. Den nye interesse for ornamentikken, som blev indtaget af vilde blomster, alverdens dyr samt havets flora og fauna, finder også vej til Reistups keramik. Det ses ikke kun i hans lustre keramik, men også i hans utallige platter og fade med så forskellige dyr som: isbjørn, ugle, hund, ko, torsk og bille.

Skønvirkestilen ses også i flere af Reistrups keramiske relieffer, for eksempel i hans Svanerelief, der første gang udstilles offentligt. Mens han var tilknyttet Kähler, udviklede han den såkaldte plademosaik, som består af forskelligt formede og farvede keramikfliser, der sættes sammen i en mørtelbund, hvor den synlige mørtel i mellemrummene bliver til konturlinjer i motivet. Det gav mulighed for fortællende billedfriser, hvor han ofte gjorde brug af dyre-, fugle- og planteornamenter.

Tidens særlige interesse for at forene arkitektur og dekorativ kunst giver sig hos Reistrup udslag i talrige bygningsudsmykninger. Det drejer sig for eksempel om Aarhus Teater (keramik, maleri, stuk, glasmosaik, 1900), Viborg Teater (maleri, stuk, glasmosaik, 1909), Marselisborg Slot (relief, maleri, stuk, 1902), Glyptoteket (skulptur, keramik, 1906), Københavns Rådhus (keramik, stuk og relief, 1901).

DET NATIONALROMANTISKE ISLÆT
Reistrup var barn af 1864 og den nationalromantiske dyrkelse af naturen og den danske historie. Han var optaget af at skildre den nordiske mytologi og begivenheder fra den danske historie. En af de historiske begivenheder, Reistrup var fascineret af, er Niels Ebbesen, der undsiger grev Gert, et motiv, han skildrede i både maleri, trærelief og grafik. Niels Ebbesen (1308-1340), en dansk lavadelsmand, blev nationalhelt, da han dræbte grev Gert. Drabet fandt sted i den kongeløse tid, hvor Danmark var pantsat til tyske grever, og Jylland og Fyn blev styret af Grev Gert. Det kan diskuteres, om motivet var nationalfølelse eller ulyst ved at betale skat, men drabet blev et signal til oprør, og det var helt i den nationalromantiske ånd, at Reistrup blev fascineret af netop dette motiv.

Man kan også hævde, at Reistrup lå på linje med de ideer, der rørte sig i Foreningen For National Kunst. Foreningen repræsenterede traditionen og var en slags kampforum, der skulle beskytte de kunstnere, der havde deres forudsætninger i C. W. Eckersbergs (1783-1853) historiske maletradition. Foreningen For National Kunst havde ringe forståelse for de nye kunstretninger fra Paris som impressionismen og senere kubismen. Foreningens modstand mod de nye strømninger var en tabersag, og i vide kunstkredse blev det anset som bagstræberisk og dårlig smag ikke at lade sig påvirke af de nye kunstneriske ideer. Ikke desto mindre udførte Reistrup tilsyneladende sine værker upåvirket af tidens nye stilarter.

DET HEROISKE
Glæden ved det dramatiske og interessen for den nordiske mytologi og begivenheder fra Danmarkshistorien finder også udtryk i mange af hans bogillustrationer. Han blev en meget populær illustrator og var i en periode tilknyttet Chr. Erichsens Forlag som fast illustrator til forlagets børne- og ungdomsbøger. Han illustrerede blandt andet Med Luftskib til Mars, Robin Hood og Heltene fra Transvaal. Illustrationerne i Med luftskib til Mars viser en levende og frodig verden på Mars med skræmmende, langlemmede beboere, der selvfølgelig kan tæmmes af de kloge mennesker. Reistrups tegninger er nogle af de første illustrationer inden for dansk science fiction.

Reistrups lyst til at illustrere især drengebøger, hvor fortællingen ofte er inspireret af historiske begivenheder, og hans dyrkelse af dramaet understreger ikke kun hans glæde ved at fortælle historier, men også hans fascination af helte og det heroiske. Han dyrkede, hvad han opfattede som rigtige helte. Dette syntes ikke kun at inkludere nordiske guder og helte eller historiske figurer, men også dyr. Det ses blandt andet i hans bogillustration til den canadiske forfatter Charles G.D. Roberts'Dyrefortællinger, hvor han skildrer alverdens dyr i kamp, blandt andet ørne, der angriber en los, eller en hvalros og en isbjørn i kamp. I disse kampscener virker det ikke, som om han favoriserer det ene dyr frem for det andet; det er selve kampen mellem naturkræfterne, der synes at interessere ham.

Gennem hele livet var Reistrup også fascineret af løven, og han betragtede tilsyneladende løven som et ideal for den rigtige mand - fuld af styrke, mod og værdighed.

Den er tilrettelagt i samarbejder med Næstved Museum og Peder Rasmussen, keramiker og forfatter. Udstillingen er støttet af Kähler.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Lilith Performance Studio
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net