Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Kunsthal 44 Møen

Fanefjordgade 44, 4792 Askeby

MAIL: info@44moen.dk

TLF: +45 2392 7119

WEB: 44moen.dk

Onsdag - søndag 11-17


Hausmusik: serial series

Hans Peter Kuhn

Kurator: Ursula Block

22.06.2014 - 14.09.2014


Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben, 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: FLAG, 2014, Video loop. Foto: Hans Peter Kuhn.

Hans Peter Kuhn: FLAG, 2014, Video loop. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Fra dybet/Aus der Tiefe (installation view), 2003/2014, Varighed 30 min., Højttalere, industriel lampe, mp3-player, MDFplader. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Fra dybet/Aus der Tiefe (Møn), 2003/2014, Varighed: 30 min., Højttalere, industriel lampe, mp3-player, MDFplader. Foto: Hans Peter Kuhn.

Hans Peter Kuhn: Fra dybet/Aus der Tiefe (Møn), 2003/2014, Varighed 30 min., Højttalere, industriel lampe, mp3-player, MDFplader. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Fra dybet/Aus der Tiefe (Møn), 2003/2014, Varighed 30 min., Højttalere, industriel lampe, mp3-player, MDFplader. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben, 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben (detail), 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben (detail), 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Hans Peter Kuhn.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben, 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben, 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Lydfarver/Klangfarben, 2014, KODAK Carousel diasapparat, dias, farvefilter, elektronik, MDF. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Hausmusik: serial series (installation view), 2014. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Hans Peter Kuhn: Population II, 2006, Marmor, højtalere, elektronik. Foto: Hans Peter Kuhn.

Hans Peter Kuhn: Population II, 2006, Marmor, højttalere, elektronik. Foto: Hans Peter Kuhn.

Hans Peter Kuhn: Population II (detail), 2006, Marmor, højttalere, elektronik. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

PRESSEMEDDELELSE

Hans Peter Kuhns audio-visuelle udstilling Hausmusik er en serie installationer i det kommende Henning Christiansen Arkiv på Kunsthal 44 Møen. Bygningen er et gammelt landhus med en række små rum. Udstillingen fører den besøgende gennem alle disse rum.

Udtrykket "Hausmusik" er fra det 19. århundredes tyske bourgeoisi, hvor overklassens døtre skulle lære at spille klaver eller violin. De medlemmer af familien, der spillede et instrument samledes på vinteraftener for at spille sammen. Men pigerne skulle også præsentere deres færdigheder ved deres nu nyrige forældres fester eller receptioner.

Installationen Hausmusik har ikke beboerne i huset, men huset selv som udøver af musikken. Hvert rum har en speciel "sound". Og hver af lydkompositionerne repræsenterer et lydlandskab. Disse landskaber er ikke kopier af virkelige landskaber, men snarere fantasier, der kan høres, og som befinder sig et andet sted, måske i vores underbevidsthed? Lydlandskaberne er reminiscenser fra den naturlige verden, idet alle lyde er naturligt producerede. Der bruges ingen lydsynteser , man kan opleve alle lydene i det virkelige liv. Den måde, hvorpå lydene præsenteres, gør det i nogle tilfælde meget svært at fastslå deres oprindelse. Der er fx ét rum, der ikke har nogen lyd, og man finder det i naturen - om end meget sjældent - på steder og i øjeblikke hvor der virkelig ikke er nogen lyd.

Vores opfattelse af et rum er meget direkte forbundet med vores hørelse. Hurtigere end vores visuelle sanser og uafhængigt af lys giver vores auditive evner os oplysninger om det sted vi er. Vi kan høre størrelsen og kvaliteten af rummet, og vi kan fornemme andre uden at kunne se dem. Vi kan høre, hvis omgivelserne er hyggelige eller farlige.

Installationen indbyder gæsterne til at lytte og til at slappe af. At lytte er en meget aktiv, bevidst tilstand, som er mulig at praktisere her. Lyt til de små, til tider meget svage lyde, der er i hele huset. Og mens man lytter koncentreret, kommer sindet i en kontemplativ stemning.

Hans Peter Kuhn har udstillet sine lyd- og lysinstallationer mange steder i hele verden; Museum of Fine Arts, Boston; P.S.1 Museum, New York; Contemporary Arts Museum Houston; San Francisco Museum of Modern Art; Centre Pompidou, Paris; Akademie der Künste, Berlin; Artangel, London; Künstlerhaus Bethanien, Berlin og Skulptur i Eventyrhaven, 2005 i Odense. Siden 1982 har Kuhn også lavet performances som har lyd som hovedkarakter. Fra 1978 til 1998 samarbejdede han med teaterkunstneren Robert Wilson og komponerede musik og lydkunst til mere end 30 teaterproduktioner, film og udstillinger. Kuhn er anderkendt for sine kompositioner til moderne ballet med arbejder til den britiske danser og koreograf Laurie Booth. Til adskillige film har han skabt lydsiden og komponeret musik. I samarbejde med forfattere skabte han fire Audio Art radio stykker. I 1985 initierede Kuhn et radioprogram for ny musik og lydkunst i Berlin, som han var vært for frem til 1990. Kuhn var gæste professor ved Justus-Liebig University i Giessen (DE) i 1996. Sammen med Robert Wilson modtog han Golden Lion ved the Biennale Venice 1993 for installationen Memory Loss. Han modtog en Bessie Award i 1989 for musikken til danseproduktionen Suspect Terrain. Siden 2012 har han været gæsteprofessor for eksperimenterende lydkunst ved Universität der Künste, Berlin. Født 1952 i Kiel (DE) og bor i Berlin (DE) og Amino/Kyoto (JP).

www.hanspeterkuhn.com

Skriv kommentar



Lilith Performancestudio
TAl R - Glyptoteket
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole
Københavns Kunstskole