Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Holstebro Kunstmuseum

Museumsvej 2, 7500 Holstebro

MAIL: info@holstebrokunstmuseum.dk

TLF: +45 9742 4518

FAX: +45 9741 4171

WEB: holstebrokunstmuseum.dk

Tirsdag - fredag kl. 12-16 · Weekend og helligdage kl. 11-17. Mandag lukket. Til og med marts måned tillige onsdage kl. 19-21.30


Grådighed

Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen, Alexander Tovborg

05.02.2017 - 28.05.2017
FACEBOOKEVENT


Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Peter Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Steinar Haga Kristensen: Les Origines moqueuses (Le scepticism du doute 01), 2016. Foto: Per Andersen. Courtesy: The artist and Johan Berggren Gallery.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Grådighed (installation view). Foto: Per Andersen.

Alexander Tovborg: altar of humanity (the symbol has resurrected) – worship of mammon, 2017. Foto: Per Andersen. Courtesy: the artist & Galleri Nicolai Wallner.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Alexander Tovborg: Europha, 2016. Courtesy: Galleri Nicolai Wallner.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Alexander Tovborg: the rape of europha, 2016, 57x35 cm., Akvarel, pastel, oliekridt og blyant på papir i gravstensramme. Courtesy: the artist & Galleri Nicolai Wallner.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Alexander Tovborg: Skaberen, 2010, Epoxy, acryl, bladguld and lak. Foto: Anders Sune Berg. Courtesy: Brask Collection.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Alexander Tovborg: formidleren (Templet), 2010, H=207 cm; Ø=173 cm., Jern. Courtesy: the artist & Galleri Nicolai Wallner.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Steinar Haga Kristensen: Gleaners, 2016, Styrofoam, Jesmonite, glasfiber, sand, fyrretræ, akrylmaling, shellak.. Foto: Holstebro Kunstmuseum.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Steinar Haga Kristensen: Totaler Angst der Abstraktion #01 (Der Schlieβmuskel funktioniert nicht mehr #62) (detalje), 2014. Courtesy: Johan Berggren Gallery.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Steinar Haga Kristensen: Les Origines moqueuses (Le scepticism du doute 01) (detalje), 2016. Courtesy: Johan Berggren Gallery.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Steinar Haga Kristensen: Gleaners (detalje), 2016, Styrofoam, Jesmonite, glasfiber, sand, fyrretræ, akrylmaling, shellak. . Foto: Holstebro Kunstmuseum.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: Helter Skelter, 2017. Foto: Per Andersen. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: Helter Skelter (detalje), 2017. Foto: Per Andersen. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: Station to Station, 2017. Foto: Eric Tschernow. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: A Man’s Gotta Have a Code, 2017. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: Hurt, 2017. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

Grådighed - de syv Dødssynder, Holstebro Kunstmuseum

Peter Linde Busk: No One Wins. One Side Just Loses More Slowly, 2017. Courtesy: Galleri Bo Bjerggaard.

PRESSEMEDDELELSE

Grådighed var en dødssynd i Middelalderen. Men hvordan ser vi på grådigheden i dag? Har vores syn på grådigheden ændret sig så den er blevet til en dyd, der holder samfundets hjul i gang? Det spørgsmål konfronterer kunstnerne Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg publikum med på Holstebro Kunstmuseums nye udstilling GRÅDIGHED – De syv Dødssynder, der åbner den 4. februar.

Grådigheden er én af De syv Dødssynder. De blev skabt af den katolske kirke i middelalderen, som et billede på hvordan mennesket vendte sig bort fra Gud. De var centrale i kirkens forkyndelse, og blev formidlet til menigheden bl.a. gennem kirkernes kalkmalerier. 

Men hvordan forholder det sig i dag? Tjener dødssynderne stadig som moralske pejlemærker for det moderne menneske? Eller er de totalt outdatede? Er det ligefremt blevet positivt at være grådig? At eje ikke kun én Porsche – men 10? At ekspandere for at øge profitten? Skal vi mere se grådigheden som et grundvilkår og en drivkraft for menneskets skaben og virketrang? Måske endda som en form for generøsitet? Det er nogle af de spørgsmål de tre kunstnere tager livtag med på udstillingen. 

Til udstillingen har Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg omdannet museets Færchfløj til noget, der kan minde om et kirkerum. Ikke et religiøst rum. Snarere en sekulær katedral, hvor de ved hjælp af billeder formidler deres budskab. På samme måde som kirken tidligere formidlede det kristne budskab ved hjælp af kalkmalerier og altertavler.  

De tre kunstnere skaber med deres totaliscenesættelse af museet en overvældende sammensmeltning af arkitektur, kunst og politisk-religiøst budskab. Dermed sætter udstillingen ikke kun fokus på grådighed som noget negativt. Udstillingen spørger også om grådighed er et grundlæggende vilkår for kunstnerisk skaben. Om kunstnerisk skaben kan ses som en umættelig higen efter en stadig større grad af skønhed og substans? Som en praksis, der aldrig stiller sig tilfreds, men altid søger nye udfordringer?

Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg beskæftiger sig alle i deres kunst med eksistensens grundvilkår. Med magt og afmagt. De er alle tre optaget af historiske, mytologiske og oversete billedtraditioner. 

Peter Linde Busk (DK, f. 1973) er uddannet fra The Slade School of Fine Art (London), Hunter College of Art (New York), Kunstakademie Düsseldorf og The Royal Academy of the Arts (London). Han bor og arbejder i Berlin. 

Steinar Haga Kristensen (N, f. 1980) er uddannet fra Kunsthøgskolen i Oslo, Sydney College of Art og Akademie der Bildenden Künste i Wien. Han bor og arbejder i Oslo.  

Alexander Tovborg (DK, f. 1983) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og Staatliche Akademie der Bildenden Künste i Karlsruhe. Han bor og arbejder i København.

Udstillingen er del af et udstillingsprojekt om De syv Dødssynder, hvor også Randers Kunstmuseum, Glasmuseet Ebeltoft, Horsens Kunstmuseum, Museet for Religiøs Kunst, MUSE®UM og Skovgaard Museet deltager. Hvert museum har sin egen dødssynd. Udstillingsprojektet er del af Europæisk Kulturhovedstad – Aarhus 2017, og skal samlet set gentænke værdier i det vestlige samfund i dag. Udstillingerne ledsages af en bred vifte af arrangementer.

Udstillingen er støttet af Europæisk Kulturhovedstad – Aarhus 2017, Augustinus Fonden, Statens Kunstfond og Folketingets Reformationspulje. 

Skriv kommentar



Boesner
Københavns Kunstskole
Artefact1
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net