Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Møstings Hus

Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg

MAIL: info@moestingshus.dk

TLF: +45 6913 8090

WEB: moestingshus.dk

Tirsdag - søndag 11-16.


Frederiksbergtegninger

Finn Naur Petersen

09.11.2013 - 21.12.2013


Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

Finn Naur Petersen: Frederiksbergtegninger, Installation view @ Møstings Hus

PRESSEMEDDELELSE

Frederiksbergs historie og geografi samt Møstings Hus' placering, historie og arkitektoniske fremtoning er udgangspunktet for Finn Naur Petersens udstilling Frederiksbergtegninger.

Finn Naur Petersen skaber et sansemættet forløb gennem rummene i Møstings Hus, hvor objekter og tegninger forenes og interagerer med de historiske rum, og hvor både vægge, lofter og gulve er i spil. Det bliver en lokal forankret udstilling med visioner, der peger ud mod de store eksistentielle betydninger og spørgsmål.

Hovedmaterialet bliver voks som bearbejdes og påføres husets vægge. I det transparente lag mellem voks og vægge monteres tegninger, fragmenter og objekter som fortællende elementer.

Kernen af huset er således forandret. Den påførte voks tilfører nye lag til opfattelsen af selve huset og den virkelighed, der omgiver det. I voksen opleves de fragmenterede tegninger og objekter i et lag af transparente farver og forskydninger, der åbner op for nye betydningsgivende bud på selve tegningens væsen, og den sammenhæng den præsenteres i.

Finn Naur Petersen er autodidakt billedkunstner og grafiker, men arbejder også ofte med installationskunstens virkemidler. Han har udstillet på en lang række af udstillingssteder og gallerier. Senest har han udstillet på Art College of Xiamen i Kina og på det kunstnerdrevne galleri Skulpturi.dk i København. Finn Naur Petersen har modtaget flere priser og legater for sit arbejde, og har siden 1993 været tilknyttet Det Danske Kongelige Kunstakademi som lektor.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstråd og Procudan.

 

Åbningstale af Kunsthistoriker Ditte Vilstrup Holm 
Det primære materiale i denne udstilling er voks, der er smurt og malet på væggene i flere lag og i forskellige nuancer. Sådan har kunstnere egentlig gjort igennem århundreder, dvs. manipuleret og eksperimenteret med et materiale eller en substans. For malere har det været stenstøv og væsker, for skulptører sten eller ædle materialer. Man skærer til, pulveriserer, varmer op, former til eller blander sammen.

På den måde har kunsten altid været et laboratorium, men ikke i den moderne videnskabelige forstand. Det har mere karakter af et rum for alkymistiske eksperimenter. Man ved ikke rigtigt, hvad der sker, når man starter en proces, og det er både udfordringen og drivkraften i kunsten. Måske falder det hele til jorden, måske skaber man guld.

Voks er en substans, som kan manipuleres ved opvarmning. Den smelter ved ca. 45 grader og bliver flydende. Her på gulvet har der, under udstillingsopbygningen, stået nogle transportable kogeplader med store gryder og varmet plader af voks op, som siden er blevet malet på væggene i lag efter lag, mens voksen samtidig kølede ned, størknede og satte sig som pastose, ujævne lag.

En lille del af voksen er bivoks, og den gule farve kan måske associere til bikuben. Befinder vi os inde i en bikube midt i Frederiksberg Have, et lille aflukke, en egen koloni? Det er en af de mange små henvisninger i udstillingen til stedet hér, til Frederiksberg og den kultiverede natur i Frederiksberg Have. I et af rummene er der tegninger af planter, som er skåret ud af en bog, der første gang blev udgivet i 1650, da Frederiksberg oprindeligt blev anlagt.

Vi kan også se installationen her som en osteklokke. Voksen er nemlig industrielt fremstillet og bliver primært brugt til at isolere oste – og så har den en særlig effekt på akustikken, den dulmer lydene i rummet. Ellers bliver den industrielle voks brugt til kosmetik, hårmidler, stearinlys, skopudsemiddel og til at isolere surfbrædder. Den har mange potentialer, også kunstneriske.

Voksen har faktisk en lang historie som kunstnerisk substans. Nogle af de tidligst kendte skulpturer fra Ægypten er skabt i voks, og her brugte man senere også voks til at male portrætter af de døde på kisterne, det man kalder enkaustisk maleri. Voks er også blevet brugt som materiale ved bronzeafstøbninger. Men jeg tror nu nok det er første gang, at voks er blevet penslet på alle væggene i en udstilling og dermed får lov til at træde frem med sine selvstændige æstetiske kvaliteter.   

Og det er egentlig de kvaliteter, som betyder mest for Finn Naur Petersen. Det gælder voksens transparente fremtoning og pastose størkning. Det gælder dens gullige farver, dens bløde overflade og dens akustiske effekt, og dertil fornemmelsen af at den er manipulerbar og lader skabelsesprocessen aftegne i dets udtryk. Vi kan se, hvordan den har opført sig, når den blev malet på. Og så kan den både holde i århundrede, men også blive opløst, hvis fx temperaturen ændrer sig markant.

For Finn Naur Petersen er der altid en dimension af tid og forgængelighed på spil i installationerne. Værket eksisterer kun under udstillingsperioden. Det har et kort liv, som planter og dyr i naturen.

Men hvorfor skal udstillingsstedet på denne måde blive et laboratorium for eksperimenter med voks? Historisk har kunstnere eksperimenteret med deres substanser på atelieret, vi andre så kun det færdige resultat. Med installationskunsten er situationen dog en anden. Nu er det her, midt i udstillingsrummet, at substanserne manipuleres, laboratoriet er flyttet fra det private og ud i det offentlige rum.

Ikke bare fordi installationen bliver lavet på stedet. Når udstillingsrummet er blevet et laboratorium, så er det også fordi det materiale som manipuleres ikke bare er voksen på væggene, og de andre diskrete elementer, som indgår i udstillingen: guldbladene, den arabiske oversættelse af Grundtvig, fuglen, citronerne, alle små minder fra Finn Naur Petersens tidligere installationer, som her får en ny betydning, når de knytter sig til Frederiksbergs historie som et naturreservat for de rige.

Udstillingens besøgende er også materialer i laboratoriet, I er en del af det som bliver manipuleret med, I er ikke bare øjne, som betragter et kunstværk, i er kroppe, som bliver sanseligt udsat for værket. Finn Naur Petersen gør det diskret, lyden ændres med voksen på væggen, synet påvirkes pga. farverne, de pastose lag kribler i fingrene efter berøring, og ja, man må gerne røre. Og så er der nogle ventilationsriste, der sender luft igennem rummet, og nederst reflekteres vi i spejle monteret foran udstillingens varmekilder.

Rummet fremstår med en særlig lyd, lys og luft, som vidner om tiden der passerer, og som kobler an til Frederiksbergs historie og til kunstens historie, og ja, også til kunstneren Finn Naur Petersens værkhistorie. 

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Artefact1
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net