Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Tranen

Gentofte Hovedbibliotek, Ahlmanns Allé 6, 2900 Hellerup

MAIL: cbsp@gentofte.dk

TLF: + 45 3998 5843 / + 45 6010 7619

WEB: tranen.nu

Mandag-fredag 10-19 Lørdag 11-16


Fountain

Sif Itona Westerberg

17.05.2019 - 15.08.2019


PRESSEMEDDELELSE

Væsner sammensat af forskellige dyr var engang mytologiernes gebet. I dag dyrkes sådanne skabninger inden for den selv samme moderne videnskab, der op igennem historien systematisk har udfordret religiøse verdensbilleder, folketro og eksistensen af overnaturlige væsner. Kimærer kalder man ikke længere blot de ildspyende blandingsvæsner, der er sammensat af løve, ged og slange og fremstilledes på bl.a. oldgræske vaser. Begrebet dukker siden det 20. århundrede også op inden for biologien og genforskningen, bl.a. i forbindelse med blandinger af celler f.eks. fra forskellige dyrearter.

Hybrider og fortidslevn er et tilbagevendende tema i Sif Itona Westerbergs arbejde. Hendes nye totalinstallation Fountain tager form af et springvand. Her bearbejder den danske kunstner historiske fremstillinger af sammensatte væsner på et tidspunkt, hvor disse skabninger ikke længere blot er vidnesbyrd om en svunden fortid. Itona Westerbergs hybrider, der er udhugget og sammensat af gasbetonplader, er baseret på billedsprog fra sagn og myter. Hendes figurer er påmindelser om, hvad den menneskelige forestillingsevne til forskellige tider kan kaste af sig. Hvad mennesket f.eks. i middelalderen blot kunne forestille sig, beskrive og afbilde, arbejdes der i dag også aktivt på at fremstille og give liv. De sidste par år har internationale forskere realiseret en serie af kontroversielle laboratorieeksperimenter. I USA har man udviklet fårefostre indeholdende små mængder af menneskelige celler - blandt andet med det erklærede mål at gro menneskelige organer til transplantation. I Kina har man beriget aber med menneskelige hjerneceller, hvis formål af kritikere betvivles. CRISPR gen-redigering, der tillader at klippe og klistre i DNA strenge, er en blandt andre nye teknologier, der åbner uanede muligheder for manipulering af eksisterende dyre- og plantearter.

Itona Westerbergs installation tager sig ikke ud som kunstnerisk fremtidsforskning i bioteknologi eller nye økosystemer. Den er snarere en meditation over livets metamorfoser fra mutationerne i ursuppen over rejsen fra vand til land mod genmodificeret og –redigeret flora og fauna. I udstillingen aftegner sig ikke en tidslinie fra fortid over nutid til fremtid. Fund fra forskellige tider fletter sig snarere vildt ind og ud af hinanden. Udstillingen er bygget op omkring middelalderens hydbridvæsner, der spyer vand ud af munden. Vandet opsamles i kar af polyester, som rummer fabrikerede aflejringer af trilobitter, der uddøde for 252 millioner år siden – side om side med videnskabelige visualiseringsmodeller af DNA-strenge. Vandet pumpes tilbage via slanger i rør af aluminium, der siden midten af det 20. århundrede har fundet anvendelse inden for alt fra design til byggeindustri. Hvis udstillingen er samtidskunst, er den imidlertid ikke blot et billede på, hvad der udelukkende rører sig i vores tid.

Titelordet ’fountain’ betyder springvand og er afledt af det latinske ord for udspring eller kilde. Fountain markerer ikke så meget, hvorfra noget kommer, men snarere hvorfra noget til stadighed flyder. I Itona Westerbergs arbejde behandles hybrider og kimærer ikke så meget som de obskure fortidslevn, som videnskab og oplysning har aflivet som opspind, men snarere som billeder den ny forskning giver nyt liv.

Væsnerne, som Itona Westerberg har udhugget i gasbeton, finder deres forlæg i gamle udsmykninger af katedraler og manuskripter. I middelalderens bogmaleri, hvor tekst blev indrammet af billeder og ornamenter, optræder en mangfoldighed af hybride væsner. Imens teksten var hellig, tillod margin mere profane og hedenske fantasier om fabeldyr i strid med den kristne lære om distinkte arters forankring i en gudgiven, uforanderlig verdensorden. I dag, hvor mennesker udstyres med stadig flere og mere avancerede proteser og implantater og spekulationer om homo sapiens som blot et skridt på vejen mod en posthuman fremtid tager til, er hybrider på ny genstand for forargelse og fascination.

Fountain ledsages af et udvalg af fag- og skønlitterære bøger kurateret af Itona Westerberg. Bøgerne har været referencer for kunstneren under arbejdet og tjener publikum som andre indgange til udstillingen.

Toke Lykkeberg
Leder af Tranen

Sif Itona Westerberg (1985, DK) bor og arbejder i København. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har bl.a. udstillet på ARoS Triennale og Odense Skulptur Triennale. Fountain er Itona Westerbergs første institutionelle soloudstilling.

Fountain er fjerde udstilling i Tranens program med ekstemporær kunst. Fokus er på den del af samtidskunsten, som ikke er fokuseret på samtiden. Når alt fra økosystemer til teknologi udvikler sig med stadig højere hastighed, bliver samtiden flygtig og uhåndgribelig. Den skrumper. Til gengæld vokser vor viden om fortiden konstant. Spekulationer om fremtiden tager til. Som del af denne bevægelse er megen samtidskunst ikke længere kontemporær, hvilket bogstaveligt talt vil sige ’med tiden.’ I stedet er den ’ekstemporær’, altså ’ude af tiden.’

Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, H+H

Skriv kommentar



Pierre Bonnard - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net