Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Vandrehallen

Hillerød bibliotekerne, Christiansgade 1, 3400 Hillerød

MAIL: kaej@hillerod.dk

TLF: +45 7232 5835

WEB: hillbib.dk

Mandag - fredag 10-19, lørdag 10-16, søndag 13-16


Et stille kunstnerliv – maleren Poul Bille-Holst

Poul Bille-Holst

23.11.2018 - 20.01.2019
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Torsdag d. 22. november åbner en omfattende udstilling i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek med malerier og akvareller af den oversete danske modernist Poul Bille-Holst. 

Maleren Poul Bille Holst blev født i 1894. Han var berejst, socialt engageret og samlingspunkt for en række af mellem- og efterkrigstidens markante kulturpersonligheder. Han sugede til sig af tidens internationale strømninger og er en væsentlig repræsentant for kubismen herhjemme. Som den eneste kunstner, skildrede han den sidste rest af de Nordsjællandske kulsvierarbejdere i en portrætserie, der i dag står tilbage som et vigtigt eksempel på den socialrealistiske drejning i 1930’ernes modernisme. 

Alligevel er Bille-Holst´s kunst forblevet er overset kapitel i den danske kunsthistorie. Den bliver nu for første gang sat under lup i en omfattende udstilling på Hillerød bibliotek, hvor man har samlet malerier, akvareller og skitser fra private, museer og offentlige institutioner.

Nordsjællands Van Gogh
Uanset at Bille-Holst ikke er kendt i en større offentlighed, er hans kunstneriske produktion stor. Han fandt sine motiver i udlandet, hvor han bl.a. studerede i Paris og Spanien, samt på Gribskov-egnen i Nordsjælland, hvor han boede. Hans motiver spænder fra kubistiske opstillinger, landskaber og tyrefægtning til portrætter og monumentale gruppebilleder. 

Udstillingen dækker en periode på mere end 35 år og viser Bille-Holsts udprægede sans for billedkomposition. Her udmærkede han sig ved at udvikle sin egen figurative kubisme, som det bl.a. ses i portrætserien af Nordsjællandske kulsvierarbejdere fra begyndelsen af 1930’erne. 

Disse karakterstærke portrætter hører til de mest personlige af Bille-Holsts arbejder og viser hans store humanistiske engagement. De er ikke uden grund blevet sammenlignet med Van Goghs “Kartoffelspiserne” på grund af den stærke socialrealistiske skildring af samfundets svagest stillede. På udstillingen præsenteres en række forstudier til det store monumentale gruppeportræt af kulsvierne, som Bille Holst præsenterede på Charlottenborgs Efterårsudstilling i 1932.

Skjulte Scherfig for Gestapo
Både kulsiverserien og andre af udstillingens værker belyser, hvordan Bille-Holst arbejdede i tråd med tidens sociale drejning. Han var ofte vært for sammenkomster i sit hjem i Esbønderup, hvor tidens venstreorienterede idealister og meningsdannere mødtes, og udvekslede perspektiver på verdenssituationen efter 2. verdenskrig. Én af disse var forfatteren, kommunisten og vennen Hans Scherfig, som i en periode boede i skjul med sin familie hos Bille-Holst, mens han var eftersøgt af Gestapo. 

Det er takket være en henvendelse fra lokale borgere med tilknytning til Bille-Holst enke, at hans liv og værk langt om længe bliver kendt for en større offentlighed. Med deres og øvrige velvillige personers hjælp er værker blevet lokaliseret og indsamlet til udstillingen.

Fernisering
Der er fernisering torsdag d. 22. november kl. 17.00-18.30, i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek, hvor der bydes på et glas vin. Åbningstalen holdes af Søren Frandsen, museumsinspektør på Museum Nordsjælland.

Udstillingsperiode: 23. november -  d. 20. januar. Åbningstider: Mandag til torsdag 10-18, Fredag til lørdag kl. 10-14. Mandag til søndag kl. 7-22 kun for registrerede lånere.

BIOGRAFI OG FAKTA
Født 1894, død 1959. Første vejledende undervisning i Sorø hos slægtningen, maleren Christen Dalsgaard; realeksamen 1911; Teknisk Sk. (Holger Grønvold) 1912-14; Kunstakademiet Kbh. hos Rostrup Bøyesen, 1915-16; videreuddannelse 1922-30 i Paris hos den brasilianske maler Pedro Araujo. Debuterer på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1919 og sidder her i censurkomiéen1924-27.

Aktiviteter uden for maleriet
En periode var Bille-Holst medredaktør af kunsttidsskrift ”Buen” sammen med vennen og maleren O.V. Borch (debatindlæg, digte og reproduktioner af bl.a. Picasso, Hans Bendix, Tom Kristensen, Jais Nielsen, Adam Fischer og Wilhelm Scharff.)

Bille-Holst omgikkes med tidens venstreorienterede kunstnere og intellektuelle, heriblandt Herbert Steinthal (kulturjournalist på Politiken), IC. Lauritzen (filmkritiker), Hans Scherfig (forfatter, maler, kommunist), Broby Johansen (forfatter, kommunist) m.fl.

Kulsvierne – et hovedværk i forfald
Det store kunstneriske oplevelse får Bille-Holst i mødes med den spanske barokmaler Ribera. Hans dramatiske skildringer af “virkelige mennesker” bliver udgangspunkt for kulsvierportrætterne i 1930’erne. Kulsvierne havde i århundreder brændt trækul til rige gårdejere på landet og hovedstadens velstillede borgere. Da Bille-Holst maler dem, er det et uddøende erhverv. Han ser det som sin mission at forevige dem for eftertiden.

Hovedværket fra 1932 er et stort monumentalt gruppebillede af kulsvierne. Det blev præsenteret på Kunstnernes Efterårsudstilling på Charlottenborg samme år og viser Poul-Bille Holst's store talent som monumentalmaler. I dag befinder det sig på Grønnevang Skolen i Hillerød, hvor det er så hærget af tidens tand, at det kræver omfattende restaurering, hvis det skal reddes. 

Udadvendt og vellidt
I sin omgang med andre mennesker havde Bille-Holst ingen fine fornemmelser. Han snakkede lige godt med sine kunstnerkollegaer, som med sine naboer og kulsvierarbejderne. Det gjorde ham til en afholdt mand i alle kredse og savnet efter hans død i 1959 var stort.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Roskide Højskole
Boesner kunstnerartikler
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net