Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Last Resort

Borgergade 2, 1300 København K

MAIL: info@lastresortgallery.com

TLF: +45 2088 7011

WEB: lastresortgallery.com

Onsdag - Fredag 12-17, Lørdag 11-15. Lukket hele juli


en memoriam and in the rhythm ! please

Freddy Fraek

25.10.2018 - 24.11.2018


PRESSEMEDDELELSE

Det er en stor ære for Last Resort at præsentere en mindeudstilling for Freddy Fraek. 

I Danmark forbinder mange Freddy Fraek med hans år som folkekær entertainer; elsket musiker og skuespiller. Paradoksalt nok, var han i udlandet udelukkende kendt som internationalt anerkendt billedhugger. Ikke uden grund, da han havde en mere end 50-årig karriere som billedkunstner, med utallige udstillinger på diverse større institutioner, store udsmykninger og repræsentation i mange år af et af verdens førende gallerier. 

Freddy Fraek (f. 1935, København) var elev på Det Kongelige kunstakademi fra 1960 til 1966. Fra 67 til 79 var han lektor på samme skole ved afdelingen for mur- og rumkunst og opbyggede afdelingen for metalarbejde. Interessen for metal, havde han fra sin far, som arbejdede med maskiner og lærte Freddy smedekunsten. Han blev derfor lærling på en maskinfabrik i København, efter sin realeksamen i 1952, omtrent samtidig med at han startede sit første jazzband. 

Musikken fyldte meget, i tiden på akademiet, men fra slutningen af 1970erne var hans ønske at fokusere udelukkende på billedkunsten, og da han i 1983 modtager Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, får han mulighed for at udleve dette.

I mere end 20 år delte han tiden mellem Paris og København, med sin hustru, Gun Gordillo. De mødte hinanden som lektorkolleger på kunstakademiet i 1974. Lejligheden i Paris var deres tænkeboks hvor de havde deres daglige liv med deres gallerist, Denise Rene og de mange internationale stjernekunstnere der var tilknyttet hende, og i Holbergsgade i København, havde de lejlighed, atelier og smedeværksted hvor de udførte de værker som ikke krævede arbejde i industriel skala: på skibsværfter, i stenbrud osv., imens de lavede udstillinger og udsmykninger i hele Europa. 

Fraeks arbejde indeholder både humoren og alvoren. Det formelle og det uformelle. De er ofte afdæmpede og bygger på en udforskning af jordnære materialer, som sten og metal, men også larmende; i deres ofte enorme dimensioner og bogstaveligt i de der indeholder lyd. Legen med dimensioner, materialer og modsætninger blev kendetegnet for hans værker hvor han kunne få selv meget bastante og flere tons tunge værker til at virke legende, dansende, og lette. Mange vil huske hans enorme tommestokke som satte mål på deres omgivelser på en humoristisk vis, men ofte også lavede om på dimensionerne. Eller når han udfordrede den klassiske geometri med nye dimensioner der drillede øjet.

En af de afgørende oplevelser for Freddy Fraek ift. hans virke som kunstner var mødet med pyramiderne i Egypten, som han nåede at besøge syv gange i årene 73-85. Fascinationen af de ubegribelige størrelsesforhold, geometrien og lyden fra sarkofagerne blev afgørende elementer i hans kunst. Derudover fandt han stor inspiration i kunstnerne Olle Bärtling, Leon Polk Smith, Donald Judd og John Cage samt musikeren Thelonious Monk.

I 1958-60 går Fraek på tegneskolen ved Ny Carlsberg Glyptotek, og på kunstakademiet bliver fokus grafik og tegning. Grafikken følger ham i mange år, hvor motivkredsen ofte er humoristisk, absurd og indeholder sommetider observationer med formelle grafiske kvaliteter. Det kan være hvordan en enorm færge tager sig ud, når man ser den gennem en lang gade, hvor den sejler forbi gadens udmunding til en havn: man vil opleve den i brudstykker og kun fantasien kan skabe et billede af det samlede skib. Perspektivet både skaber og slører dimensionerne. 

Denne fascination af legen med dimensioner forsatte i den grad efter mødet med pyramiderne, hvor linealen efterfølgende blev et dominerende motiv i grafik og skulpturer. Der blev sat dimensioner på faste størrelser som torve og togstationer men også abstrakte størrelser som hastighed og den frie leg. Selv en målestok på stilarter gennem kunsthistorien. 

I 1984 opdager han stenarten diabas, som både han og Gun Gordillo kommer til at arbejde med i flere år. Stenen har den særlige karakteristika at den er verdens hårdeste sten (efter diamant) og med den udfører han især sten- og jernskulpturer i mange år frem. 

Et motiverne som gentager sig i diabasskulpturene er sarkofager, i et minimalistisk og formelt formsprog. Sarkofagen er ligeledes inspirationen til hans første lydskulpturer, som bygger på lyden han har oplevet fra en åben sarkofag. De første lydskulpturer bliver præsenteret i Cisterne i 1998 og er udført af industrielle stålrammer eller -bjælker i kombination med fjederstål og elektromagnetiske motorer. 

I takt med at helbredet udfordrer Freddy Fraek i slutningen af 00erne, bliver det fysisk meget krævende arbejde, som hans værker ofte var, opgivet, men han forsætter indtil få år før sin død, trods adskillige hjerneblødninger, med at udføre træ-, bakelit-, resin- og stålrelieffer som blev lavet i en skala som var mere overskuelig at arbejde med. De indeholder forsat humoren og legen. 

Den aktuelle udstilling hos Last Resort har hovedsagelig fokus på Freddy Fraeks lydskulpturer og arbejdet med relieffer og mindre skulpturer i de sidste år af hans liv. 

Lydskulpturene er endnu en af Freddys modsætninger: hvor han med sin Banjo skabte musik som var enorm tonal, skaber skulpturene en slags atonal antimusik. De spiller individuelt og uforudsigeligt, og skaber en fælles klangbund som passer fint ind i det 20. århundredes kunsthistorie, side om side med Dadaismen og Fluxus. De er minimale i deres udtryk, næsten introverte, og lydbilledet bevæger sig mellem det enkelte anslag på et instrument til lyden af smedens hammer. 

Each body has a tone of its own. Og det gælder også disse skulpturer. 

I 1965 blev Freddy Fraek spurgt om hvorfor han lukkede øjnene når han spillede musik. Svaret var at alle bluesmusikere han beundrede var blinde. Med disse værker skabte han noget så sjældent som skulpturer som også hans blinde helte ville kunne have nydt. Freddy kunne mestre det umulige, hvilket han også gør her, med sin koncert fra graven.

Freddy Fraek, 22. november 1935 - 24. oktober 2016, København, uddannet fra Det Kongelige Kunstakademi 1960-1966, Lektor ved Det Kongelige Kunstakademi 1967-1979, bosat i Paris fra 1988-2005, gift med Gun Gordillo 1974-2016. 

Af seperatudstillinger kan bl.a. nævnes Nordjyllands Kunstmuseum, Lunds Konsthal, Wanås, Leopold Hoesch Museum, Århus Kunstbygning, Cisterne og adskillige udstillinger hos Galerie Denise Rene, samt deltagelse på Art Basel og andre af verdens førende messer. Udsmykninger bl.a. på Hammarsbykaj i Stockholm, Stockholms undergrundsbane, Bispetorvet, København.

Skriv kommentar



Boesner kunstnerartikler
Kunstskolen Spektrum
Roskide Højskole
Købenavns Kunstskle
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net