Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23, 1260 København K

MAIL: gallery@martinasbaek.com

TLF: +45 3315 4045

FAX: +45 3313 1610

WEB: martinasbaek.com

Mandag-fredag 11-18 Lørdag 11-16


Disappearing into the Past

Astrid Kruse Jensen

14.09.2012 - 20.10.2012


Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Astrid Kruse Jensen: Disappearing into the Past, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm.

PRESSEMEDDELELSE

Martin Asbæk Gallery påbegyndte samarbejde med kunstnen Astrid Kruse Jensen tidligere på året, og kan nu med stor glæde præsentere soloudstillingen Disappearing into the Past. Udstillingen inviterer beskueren med på en rejse igennem en visuel erindring, der med en poetisk realisme balancerer mellem hukommelse og underbevidsthed.

Udstillingens titel rummer en dobbelthed og referer ikke kun til motiverne, der forsigtigt berør erindringer fra en forgangen tid og naturens skjulte uskyld indhyllet i et drømmende slør. Den henviser også til det ukontrolerbare i de forældede polaroidfilms kemi, der tilfører den fotografiske serie et nyt lag af mening. Astrid Kruse Jensen har med denne serie fotografier søgt helt nye veje i sin tilgang til mediet. Hvor hun tidligere benyttede avancerede fotografiske teknikker, er der her benyttet et gammelt polaroidkamera. En fotografisk teknik, hvor man få minutter efter optagelsen står med det færdige fotografi i hånden. Med sit særlige kvadratiske format og sin douce farveskala blev polaroidfotografiet før den digitale billedalder synonym med forevigelsen af hverdagens oplevelser. Polaroid ophørte i 2008 med at producere disse film, men der er stadig flere på markedet, hvoraf nogle nu ligger til grund for værkerne i Disappearing into the Past.

De forældede film er ustyrlige i deres fremkaldelse og deres endelige udtryk underlagt kemiens reaktion. Den kemiske proces udforskes og dets uregelmæssigheder indgår som en bevidst del af fotografierne. Astrid Kruse Jensen har ønsket at arbejde med den måde, hvorpå kemien bliver en synlig del af motivet og er med til at forme det endelige udtryk. Enkelte områder på fotografierne har ikke fæstnet motivet, mens andre steder påvirkes af kemien, der krystalliserer sig i forskellige formationer. Dertil kommer, at filmene alt efter type, alder og den ukendte faktor som hvordan de har været opbevaret - besidder en historie som forbliver uvis, og som er med til at præge farvernuancerne. Farvegengivelserne afspejler ikke virkeligheden, men tilfører i stedet fotografierne et pittoresk udtryk.

Et stemningsfyldt, drømmende skær hviler over de enkle motiver fra naturen og interiøret, der samtidig emmer af fortællinger, der trænger sig på. Der er noget, der ikke bliver fortalt, men alligevel anes som en sitren under overfladen. Personerne i fotografierne er enten rygvendte, såsom kvinden, der langsomt bevæger sig ud i vandet, eller på anden måde ansigtsløse som kvinden i den røde kjole, der med fronten mod beskueren opløses af et stærkt modlys. Skoven går ligeledes igen i en række motiver, i form af højtravende graner, vildtvoksende krat, krogede træer, bag hvilke en idyllisk træhytte kommer til syne. Huset har været et gennemgående element i tidligere serier, som en metafor for mennesket - for psyken. Et rum, der beskytter os og et sted, hvor vi søger at være os selv.

Den sanselige oplevelse rumliggøres i form af træ konstruktioner placeret rundt i galleriet. Hver konstruktion er enten ved at synke ned i gulvet eller vokse sig frem. De interimistiske konstruktioner mimer formen af huse, men er ude af skala og intervenerer med beskueren.

Udstillingen giver gennem fotografierne og installationen følelsen af, at der er noget andet og mere på spil. Både i tidligere projekter og her, tematiseres mødet mellem det fremmede og velkendte - det reelle og det forestillede. Med andre ord en poetisk forskydning af virkeligheden, der giver fantasiens verden mulighed for at kile sig ind i virkeligheden.

Udstillingen Disappearing into the Past er tidligere blevet vist på Brundlund Slot, Stadtmuseum Schleswig, Rønnebæksholm og senere på året viser BRANDTS Museet for Fotokunst udstillingen. Museerne har sammen skabt bogen Disappearing into the Past, der modtog prisen The Best Book Work in Denmark fra Forening for Boghaandværk i 2012. På udstillingen i Martin Asbæk Gallery vil der ligeledes vises helt nye værker, kunstneren har skabt denne sommer.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Lilith Performancestudio
TAl R - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole