Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


Den enkelte og de mange

Rineke Dijkstra

21.09.2017 - 30.12.2017


Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Den enkelte og de mange (installation view), 2017. Foto: Poul Buchardt, Brøndum & co.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Den enkelte og de mange (installation view), 2017. Foto: Poul Buchardt, Brøndum & co.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Den enkelte og de mange (installation view), 2017. Foto: Poul Buchardt, Brøndum & co.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Vondelpark, Amsterdam, June 19, 2005, 123 x 145,5 cm, C-print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Kolobrzeg, Poland, July 26, 1992, 168 x 141,5 cm, C-print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Almerisa, Asylum Centre Leiden, The Netherlands, March 14, 1994, 61 x 51 cm / 125 x 105 cm, Archival inkjet print / C-print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Jalta, Ukraine, July 30, 1993, 168 x 141,5 cm, C-print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Marianna and Sasha, Kingisepp, Russia, November 2, 2014, 117 x 93 cm / 152 x 127,5 cm, Inkjet print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

Rineke Dijkstra, Den enkelte og de mange, Louisiana

Rineke Dijkstra: Olivier, Quartier Vienot, Marseille, France, November 30, 2000, 90 x 72 cm / 126 x 107 cm, C-print. Courtesy: Marian Goodman, Galerie Max Hetzler, Jan Mot.

PRESSEMEDDELELSE

Den hollandske kunstner Rineke Dijkstra (f. 1959) slog for alvor igennem internationalt for 20 år siden med fotoserien Strandportrætter. De portrætteredes udtryk er stærke og indtrængende, og de bliver hængende længe i beskuerens bevidsthed. Dijkstra fotograferer mennesker i deres naturlige omgivelser, men samtidig isolerer billedets komposition dem fra deres omgivelser. Ved at koncentrere sig om den portrætteredes position, blik og gestik, resulterer Dijkstras observationer i billeder, som både indeholder det poserende og det ligefremme. Også små detaljer, som normalt dårligt nok vil blive bemærket, bliver vigtige i fortolkningen af fotografiet, og får de portrætterede til at se ud som om de er løftet ud af virkeligheden. Dijkstra er altid på udkig efter det specifikke og individuelle hos hver enkelt; den måde den enkelte adskiller sig fra andre. Samtidig er hun også i stand til at give hver enkelt, som poserer for hende, en næsten universel betydning – som gengiver noget i hver af os.

Poul Erik Tøjner skriver i sit essay i kataloget:

Der findes en stor og rig tradition i kunstens historie for at se på andre – en arv, som Dijkstra bekender sig til. Kunstnerens værker tilbyder os på samme tid et blik langt ind i de enkelte mennesker, de portrætterer, og – når billederne hænger ved siden af hinanden eller sammenstilles – en mulighed for social identifikation. Hendes værker aktiverer vores egne erfaringer fra at se på folk og blive set på. De baserer sig på to grundlæggende sandheder: at vi ikke er alene i verden, og at vi som mennesker på samme tid er ret ens og alligevel uendeligt forskellige. Deraf udstillingens undertitel – Den enkelte og de mange

Tilhørsforholdet og følelsen af forskel er det eksistentielle vilkår for Rineke Dijkstras kunst. Som i den virkelige verden støder vi på hinanden i hendes billeder. Med alt, hvad dette indebærer. I begge verdener kræver det opmærksomhed, hvis det ikke skal ende galt eller løbe helt ud i sandet. Opmærksomhed er en praktisk evne, men også en forudsætning for empati og forståelse mellem mennesker. Vi deler den kollektive skæbne at være individer.


Der er aldrig tale om spektakulære optrin i Rineke Dijkstras værker, tværtimod betjener hun sig af en stor visuel økonomi. Der er en hel verden foran os i hendes kunst. Vi kommer tæt på, men ikke nærmere end at vi altid må navigere mellem forestillinger og iagttagelser. Hermed opnår Dijkstra at give plads omkring personen.

Tiden, som noget der påvirker os, er altid på spil i Dijkstras værker. Det ligger naturligvis fotografiet og videoværkerne nær at mærke sig tiden, men vi bemærker også kunstnerens særlige interesse for den hos mennesker i væsentlige overgange i livet, som når et menneske f. eks. træder ind i militæret, bringer nyt liv til verden eller vokser op i søskendeflokkens komplekse orden. Det kan være pludselige overgange eller en dyb og mindre dramatisk tidsudmåling, men der er tale om stadier i livet, kunne man sige, hvor mennesket er sig selv plus noget andet. Andre gange er det i seriens form – før, under og efter – kunstneren udfolder denne interesse for tidens udstrækning.

Skriv kommentar



Skovsnogen 2017
Artefact1
Københavns Kunstskole
Spring Exhibition open call
Boesner
Dockens Julemarked
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net