Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Statens Museum for Kunst

Sølvgade 48-50, 1307 København K

MAIL: smk@smk.dk

TLF: +45 3374 8494

FAX: +45 3374 8404

WEB: smk.dk

Mandag lukket. Tirsdag - Søndag 10-18, Onsdag 10-20


Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

C.A. Lorentzen, Christoffer Wilhelm Eckersberg, Christen Købke, Christine Løvmand, Constantin Hansen, Ditlev Blunck, Elisabeth Jerichau Baumann, Vermehren Frederik, Johan Thomas Lundbye, Lorenz Frølich, Martinus Rørbye, P.C. Skovgaard, Wilhelm Bendz, Wilhelm Marstrand

24.08.2019 - 08.12.2019


Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Elisabeth Jerichau Baumann: Havfrue, 1847.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Vermehren Frederik: En jysk fårehyrde på heden, 1855.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Ditlev Blunck: Mareridt, 1846.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

C.A. Lorentzen: Den rædsomste Nat. Kongens Nytorv under bombardementet natten mellem 4. og 5. september 1807, 1807-1808.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Johan Thomas Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Elisabeth Jerichau Baumann: En såret dansk kriger, 1865.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Christen Købke: Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Wilhelm Bendz: Svulst i regio patellaris, u.å. Medicinsk Museion, København.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Constantin Hansen: En lille pige, Elise Købke, med en kop foran sig, 1850.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Christoffer Wilhelm Eckersberg: Udsigt gennem en dør til løbende figurer, 1845.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Christine Løvmand: En buket blomster ved foden af et træ, 1832.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, 1857.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Wilhelm Bendz: En billedhugger (Christen Christensen) arbejder efter levende model i sit atelier, 1827.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Christine Løvmand: En buket blomster ved foden af et træ, 1832.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Christoffer Wilhelm Eckersberg: En nøgen kvinde, der sætter sit hår foran et spejl, 1841.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Wilhelm Marstrand: Portræt af Otto Marstrands to børn og de-res vestindiske barnepige, Justina Antoine, i Frederiksberg Have, 1857.

Statens Museum for Kunst, Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer

Lorenz Frølich: Studie af en død rotte, 1841.

PRESSEMEDDELELSE

N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, Johanne Louise Heiberg og Søren Kierkegaard. Selvom Danmarks eksistens i flere omgange var truet i 1800-tallet, fostrede årtiet nogle af Danmarks største kulturelle skikkelser og blev en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv. Vi fik en dansk guldalder. Og guldalderens billedkunstnere har på mange måder været med til at skabe det billede af Danmark og de danske landskaber, som vi kender og har dyrket lige siden: De majestætiske bøgeskove, de gyldne kyster og borgerskabets velfriserede interiører.

Til efteråret viser Statens Museum for Kunst (SMK) en omfattende udstilling, som med over 200 malerier og tegninger fra perioden 1807-1864 er den største guldalderudstilling i Danmark nogensinde. Udstillingen er produceret i samarbejde med Petit Palais i Paris og Nationalmuseet i Stockholm, som har den største guldaldersamling uden for Danmark.  

De senere år er udlandet blevet mere og mere interesseret i dansk guldalder, auktionshusene oplever en stigende international efterspørgsel, og flere af verdens førende museer har erhvervet værker fra perioden. Det gælder blandt andre Louvre i Paris, National Gallery i London og Metropolitan Museum of Art i New York.

Guldalderen forlænges med 14 år
Udstillingen Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer udvider den gængse opfattelse af guldalderen. Indrammet af de to historiske katastrofer: Bombardementet i 1807 og Krigen 1864 præsenteres guldalderens forestillinger og fortællinger om bl.a. København, naturen, borgerskabets familieliv, udlandet, morale og erotik.

Hvor man traditionelt har ladet guldalderen slutte omkring 1850 med indførslen af demokrati i Danmark i 1848 og Den første slesvigske krig fra 1848–51, lader SMK den fortsætte til 1864.

”Når vi har valgt at forlænge guldalderen med 14 år, skyldes det, at nederlaget i 1864 markerer et afgørende brud med den kultur og livsforståelse, som guldalderen repræsenterer. Det åbner samtidig for en større kunstnerisk spændvidde, som giver plads til andre end Eckersberg og hans mest kendte elever – blandt andre Johan Ludvig Lund, Elisabeth Jerichau-Baumann, Ditlev Blunck og Louis Gurlitt og flere både mandlige malere og kvindelige blomstermalere,” forklarer Peter Nørgaard Larsen, seniorforsker og overinspektør på SMK.

Hvem er vi?
Guldaldermalerne arbejdede i en tid, hvor forestillingen om en fælles nation og et fælles sprog blev omdrejningspunktet for resterne af det tidligere storrige. Og det kunstneriske samspil og relationerne mellem tidens billedkunstnere, forfattere, digtere, komponister, teaterfolk og videnskabsfolk blomstrede.

”Man får i tiden en helt ny og frugtbar dialog mellem malere, musikere og videnskabsfolk. Og nye fag som meteorologi, botanik og arkæologi bliver fx synlige i kunsten. Man spørger sig selv: Hvad er Danmark og dansk kunst? Hvad er en familie og et venskab egentlig? Og hvordan kan man bedst danne sig selv og hinanden?” siger Peter Nørgaard Larsen.

På udstillingen præsenteres over 40 af periodens allerstørste kunstnere som Christen Købke, Christoffer Wilhelm Eckersberg, Elisabeth Jerichau-Baumann, Constantin Hansen, Martinus Rørbye og Peter Christian Skovgaard sammen med mere ukendte kunstnere som Sally Henriques, Christine Løvmand, Hermania Neergaard, Frederik Sødring og Thorald Læssøe.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm (28/2 – 21/7 2019) og Petit Palais i Paris (28/4 – 16/8 2020)

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net