Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Overgaden

Overgaden neden Vandet 17, 1414 København K

MAIL: info@overgaden.org

TLF: +45 3257 7273

WEB: overgaden.org

Mandag - fredag: 13-17, lørdag - søndag: 11-17


Consumed Future Spewed Up as Present

Lea Guldditte Hestelund

07.04.2018 - 27.05.2018
FACEBOOKEVENT


Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

Lea Guldditte Hestelund: Consumed Future Spewed Up as Present, 2018. Foto: Anders Sune Berg.

PRESSEMEDDELELSE

I sin kunstneriske praksis forener Lea Guldditte Hestelund en skulpturel materialeundersøgelse med en interesse for, hvordan vi opfatter og tillægger kroppen betydning. Med afsæt i antikkens dyrkelse af det perfekte legeme har hun i tidligere værker fx udforsket samtidens fitnesskultur. Træningsredskaber er blevet genskabt i klassiske materialer som bronze og marmor, ligesom kunstneren gennem bodybuilding har modelleret sin egen krop efter den berømte statue Diskoskasteren. Fra punktvise nedslag i specifikke kropsidealer og deres sociale og kønnede implikationer har Hestelund bevæget sig over i en afsøgning af et mere flydende kropsbegreb, som hun udfolder på denne store soloudstilling.

Til Overgadens stueetage har Hestelund skabt en totalinstallation, der inspireret af science fiction spekulerer i, hvad en krop er og kan være – samt de hierarkier, som former og omgærder den. Gennem arkitektoniske greb er udstillingen orkestreret som en rumlig fortælling i tre zoner med hver sit distinkte udtryk. Et strømlinet interiør giver første rum karakter af et omklædnings- eller loungeområde. Her præsenteres værkserien Carriers, en art uniformer designet til mere eller mindre menneskelige kroppe. Udført i læder og nitter vækker de associationer til arbejdstøj, modeaccessories og fetichudstyr. Hvem de er til, og hvilket formål de tjener er uvist. Med deres flertydige referencer til praktisk brug, beskyttelse, statussymboler og begær griber værkerne forstyrrende ind i vores vante parametre for en afkodning af kroppen og dens identitetsmarkører.

Herfra ledes man gennem en pyramideformet passage, der skærper bevidstheden om egen krop – ikke mindst gennem en ubestemmelig duft, blandet af olier, som menes at rense, beskytte, dæmpe frygt og hjælpe med at give slip på gamle tanke- og handlemønstre. For enden når man den sidste zone, hvor skulpturer i marmor balancerer et sted mellem noget kropsligt genkendeligt og fremmedartet. Nogle minder om legemsdele, andre om pupper eller fossiler. Iklædt snærende seletøj eller selvtilstrækkeligt hvilende i en kølig, glat nøgenhed fremstår de som personligheder udstyret med navne som Lyrva, Mantodea og Gob, der refererer til dyr, bakterier og mytiske figurer. Skulpturernes organiske konnotationer giver scenariet et surreelt præg af et væksthus eller laboratorium fra fremtiden, hvor der dyrkes nye livsformer eller kropsproteser. Så måske er de antydede individer i udstillingens første rum deres oppassere eller kontrollanter?

Med de formelle og narrative udvekslinger værkerne og rummene imellem opstiller Hestelund et ustabilt hierarki af gådefulde relationer og positioner. Hermed tilbydes et forskudt blik på måden kroppe konstrueres, afgrænses og disciplineres, men også et oplæg til at gentænke kroppen i samspil med alternative konstellationer af magt, køn og seksualitet.

I forbindelse med udstillingen har forfatter Olga Ravn skrevet en fiktion, der indgår som værk i installationen. Romanen udgør både sit eget narrativ og tilbyder et litterært lag til værkerne i en parallel undersøgelse af grænserne mellem mennesker og ting, humane og ikke-humane kroppe.

Lea Guldditte Hestelund (f. 1983) har studeret på Kunstakademiet i Düsseldorf i 2012-13 og tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2015. Hun har deltaget på udstillinger i ind- og udland, heriblandt på Værelset, ARoS, Kunsthal Aarhus, SAK Kunstbygning, Ystad Konstmuseum, Treignac Projet, Künstlerhaus Dortmund, Parallel Vienna og CompleteBody i New York.

Skriv kommentar



Boesner kunstnerartikler
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net