Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Gether Contemporary

Flæsketorvet 77-79, 1711 København V


Colors

Jay Gard

29.09.2018 - 10.11.2018
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Vores evne til at differentiere farver spiller en central rolle i vores navigation i verdenen og til at træffe valg. Det menneskelige øje kan se omkring 16 millioner forskellige farvenuancer, så selv de mindste afvigelser i en farvetone på en pågældende genstand, kan få os til at fra- eller tilvælge den. Vinduet for hvornår noget opfattes som smukt eller grimt er altså hårfint, og det er denne undersøgelse af sensibilitet overfor farveæstetik der er grundlæggende for udstillingen.

I Jay Gards anden soloudstilling "Colors" hos Gether Contemporary undersøger han farvernes natur, deres evne til at kommunikere og til at influere og præge deres omgivelser. Det gennemgående element på udstillingen er Gards farvekredse som går igen på serigrafiske tryk og i skulpturer. Farvekredsene fungerer som et værktøj der giver Gard mulighed for at undersøge og blotlægge, hvordan farver fremstår i forskellige situationer og hvordan de kan ændre vores opfattelse af objekter og sammenhænge.

Gard er stærkt inspireret af den store tyske tradition for at rangordne og systematisere farver og elementer.  Særligt spiller Josef Albers og hans bog "The Interaction of Colors", hvor han undersøger farvers indvirkning på hinanden, en vigtig rolle i udstillingen og i forbindelse med Gards farveundersøgelser generelt. Albers arbejder blandt andet med at placere to farver ved siden af hinanden, og undersøge hvordan de to farvers udstråling ændres. En mørk farve ved siden af en lys, får den lyse farve til at fremstå dybere og mere intens og ændrer derved karakter. En farve er derved ikke bare en farve, men indgår i sammenhænge med andre farver, hvor den både afgiver farve til sine omgivelser, samtidigt med at den også bliver influeret af de farver der omgiver den.

Albers to-farveundersøgelser bliver direkte refereret i Gards bevægelige skulpturer på udstillingen. Et hjul med farveprøver roterer kontinuerligt og laver løbende nye farvekonstallationer og blotlægger dermed farvernes indflydelse på hinanden. Disse farvemaskiner peger udover sig selv, og hen på Gards store håndværksmæssige kunnen og den indbyggede materialemæssige kvalitet der gennemsyrer hele hans kunstneriske virke. Jay Gard skaber ikke værker, han konstruerer dem. Systematisk afprøver han konstallationer af farver og materialer, for at blive klogere på hvordan vi læser sammenhænge, og hvordan objekter og elementer fungerer sammen og hver for sig.

Arbejdet i atelieret er i konstant bevægelse og driver en uudtømmelig undersøgelse af, hvordan vores verden hænger sammen set fra et æstetisk perspektiv. Gards farvekredse bliver et udtrykt billede på den denne process og metode, som har sine rødder langt tilbage i kunsthistorien med blandt andre Goethes og Johannes Ittens cirkulære farveundesøgelser som udgangspunkt. Farveundersøgelserne bliver et udtryk for den drivkraft der ligger i menneskets rodløshed, og vores søgen efter at forstå.

Jay Gard (f.1984) har studeret på Hochschule für Grafik und Buchkunst i Leipzig og Hochschule für Kunst und Design Burg Giebichenstein i Halle. Jay Gard har tidligere udstillet hos Sexauer, Berlin, Skulptur Triennale, Bingen, Half Gallery, New York, Jonas-Mekas-Visual-Art-Center, Vilnius med flere. I 2019 udstiller Jay Gard for første gang med en soloudstilling på et museum på Museum Gunzenhauser i Chemnitz.

Skriv kommentar



Havet sover ikke m natten - Martin Bigum på Charlotte Fogh Galllery
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner kunstnerartikler
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net