Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Kunsthal 44 Møen

Fanefjordgade 44, 4792 Askeby

MAIL: info@44moen.dk

TLF: +45 2392 7119

WEB: 44moen.dk

Onsdag - søndag 11-17


By Nature

Ayşe Erkmen

19.07.2015 - 20.09.2015
FACEBOOKEVENT


Ayşe Erkmen: City Bird, 2015, Video, 22 sek., looped. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Acid 1, 2015, Video, 18 min., looped. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Air, 2015, Mundblæst glas. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Air, 2015, Mundblæst glas. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Down and Below, 1994/2015, Sænkning af eksisterende lysstofrør. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Down and Below, 1994/2015, Sænkning af eksisterende lysstofrør. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Down and Below, 1994/2015, Sænkning af eksisterende lysstofrør. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Jungle, 2015, Blæk på papir. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Jungle, 2015, Blæk på papir. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: Jungle, 2015, Blæk på papir. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Ayşe Erkmen: All together as a group, 2015, Træborde, akrylglas, porcelæn og keramikfigurer. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

PRESSEMEDDELELSE

Igennem århundreder har naturen været drivkraft for kunstnerisk praksis. Fra begyndelsen har den været kunstens mest prominente motiv, efterfulgt af beskrivelser af det guddommelige og mennesket. Forholdet mellem kunst og natur ændredes enormt i anden halvdel af 1900-tallet med den såkaldte land art ellerearth works, der gjorde naturen selv til materialet i den kunstneriske proces. I de seneste år har kunst og videnskab nærmet sig hinanden og synes at skabe billeder og objekter, der kaster nyt lys på naturfænomenerne gennem en kunstnerisk-videnskabelig linse.

Ayşe Erkmens (TR, 1949) første soloudstilling i Danmark, By Nature på Kunsthal 44 Møen henviser i og med denne titel til udstillingsstedets rammer. Omgivet af kuperede marker på øen Møn, er kunsthallen i sig selv indlejret i en natur, som har tiltrukket mange kunstnere, der har slået sig ned og arbejder der. Erkmens udstilling beskæftiger sig dog hverken med de blotte omgivelser, ej heller med en historisk behandling af emnet natur alene.

By Nature byder på mange forskellige tilgange til emnet. I udstillingens første rum finder vi et bord med glasbokse, hvori der befinder sig hundredvis af små porcelænsdyr fra begyndelsen af 1900-tallet. Disse samleobjekter, som Erkmen har fundet rundt omkring på loppemarkeder i Berlin, viser to ting på gribende vis: som menneskeskabte genstande mimer de en domesticeret version af naturen, som bliver en eksklusiv vare, man vanligvis ville støde på i dagligstuer sammen med blomster, kaffekopper eller sukkerskåle. Hvor de plejer at være få i antal og sjældent organiseret i grupper, der udstiller Erkmen dem ordnet i flokke i plexiglaskasser, hvilket giver dem en overraskende kvalitet. Her bliver porcelænsdyrene gjort til begærsobjekter samtidig med at de fremtræder som en eklektisk flok keramisk fauna. Dyrenes porcelænskopier viser en kraftig polaritet, nemlig den mellem naturen på den ene side og den kulturelle produktion på den anden.

På væggen i det lille rum nær kunsthallens indgangen hænger et udvalg af mundblæste glasskiver. Tusindvis af luftbobler er blevet fanget i deres skabelsesproces, hvorfor de nærmest fungerer som portrætter af indefrossen luft - ikke så meget i klassisk forstand i stil med de runde tondi-malerier, som fremstiller en bestemt scene, men snarere som håndværksmæssigt skabte opbevaringsrum for luft, der minder om luftlommer indkapslet i frosset vand.

En hel væg i et andet rum er dækket af tegninger af blade og stængler. Her peger Erkmens udstilling tilbage på naturvidenskabelige metoder gennem en gestikulatorisknaturbeskrivelse. Hendes tegninger er ikke lavet med blyant eller pensel, men med en pipette. Den singulære streg, som fortolker en naturgenstand, er altså skabt af et instrument, som normalt bruges til at blande ingredienser, tage prøver eller at afsætte væsker i forbindelse med brugen af videnskabelige undersøgelsesapparater, som f.eks. et mikroskop. Ved næsten at dække væggene helt med pipettefremstillinger af naturen smelter dette andet rum sammen i et stort vægmaleri af illustreret flora.

I et separat screenings-rum viser Erkmen videoer som ved første blik synes at fremstille en monokrom farve. Oplevelsen af lysende gul eller intens grøn brister og nedenunder overfladen viser sig refleksioner, der gør det klart, at det må være væskeformige overflader, som Erkmen har filmet med kameraet pegende i en 90-graders vinkel. Hendes materialer er ekstremt giftige syrer, som man bruger i Sydtyskland til at indfarve bronze med patina. I udstillingens kontekst introducerer disse naturlige farver, der stammer fra vulkansk lava, naturens tiltrækningskraft og farer, fristelserne ved og vores indskrænkede muligheder for at udnytte eller kontrollere, hvad naturen har at byde på.

Kunsthallens store hal gennemgår med Erkmen en transformation, der er lige så subtil som den er drastisk. Øen Møn har tiltrukket generationer af kunstnere, særligt malere, på grund af lyset. Bagved kunsthallen og i forlængelse af det største udstillingsrums længdeakse ligger en terrasse, der åbner op til de bagvedliggende marker og afslører et landskabeligt vue, der er eksemplarisk for øen. Erkmens eneste, men radikale indgreb i rummet er at sænke de elektriske lamper til halvanden meter over gulvet uden at ændre på deres vinkel og position. På denne måde bliver loftets spidse vinkel gentaget og svæver frit i luften, hvor det skaber et andet loft tæt ved jorden. Et af menneskehedens mest afgørende skridt væk fra naturtilstanden har været at slå sig ned og bygge permanent ly, huse som værnede imod naturkræfterne og gjorde menneskeheden mindre udsat for sol, regn, sne eller vind. Erkmens lystag henviser til dette forhold, imens det skaber en passage af elektrisk lys hen imod den eneste naturlige lyskilde i den store hal. Vi går med dukkede hoveder under et tag af lys - for blot at misse med øjnene, når vi atter befinder os i Askebys lyse marker og konfronteres med det faktum, at 44 Møen er omgivet By Nature.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Lilith Performancestudio
Kunsthøjskolen på Ærø
TAl R - Glyptoteket
Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole