Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


Being There

Lizzie Fitch & Ryan Trecartin, Ian Cheng, Pamela Rosenkranz, Hannah Levy, Ed Atkins, Cécile B. Evans, Louisa Gagliardi, Dora Budor, Bunny Rogers

10.10.2017 - 25.02.2018


PRESSEMEDDELELSE

Louisianas efterårsudstilling, BEING THERE, præsenterer 10 internationale kunstnere, der stiller skarpt på menneskets navigation mellem den fysiske og den digitale virkelighed. Værkerne, hvoraf flere er skabt specielt til denne udstilling, er deres fortolkninger af den menneskelige eksistens, som den former sig i lyset af den omfattende og pågående digitalisering af vores liv.

Tilværelsen former sig i stigende grad på internettets præmisser. Vi indretter os efter dets love; vi vælger de veje, det viser os; holder os til de fakta, det præsenterer os for; møder den anden, som det siger, vi matcher med. Smartphones og computere bliver i den forstand en forlængelse af os, som digitale proteser, fordi de overtager en række opgaver, handlinger og funktioner, vi selv tidligere måtte tage på os. 

Udstillingen
Internettets fremkomst har også præget billedkunsten med en lang række forskellige kunstneriske tilgange, strategier og teorier. Denne udstilling sætter fokus på et udvalg af kunstnere, hvis værker beskriver den menneskelige tilstand både direkte og indirekte påvirket af internettets stadig større indflydelse på individets selvforståelse og omverdensforståelse. Det vil sige værker, der undersøger fundamentale eksistentielle spørgsmål så som: Hvem er jeg? Hvor er jeg? Hvordan er jeg? 

Menneskets fascination af og frygt for den teknologiske udvikling er langt fra noget nyt. Den er en del af en grundfortælling om det at være menneske. Hver gang en ny opfindelse forsøger at lette eller forbedre vores tilværelse, tager den også noget fra os, noget vi var før, eller noget vi kunne før; det vi er, er ikke det, vi var. Den teknologiske udviklings største kvantespring kan derfor også være forbundet med følelsen af identitetstab. 

Udstillingens kunstnere skildrer bevægelsen mellem en fysisk og en virtuel verden, sondringen mellem biologi og maskine, skredet i forestillingen om det tilsyneladende virkelige og det tilsyneladende falske. 

Den eksistentielle følelse af både nærvær og fravær, afstedkommet af denne navigation, er netop den, som udstillingens titel, BEING THERE, henviser til. I udstillingen fremstår tilværelsen som anbragt i en form for interregnum, en tilstand af ’in-betweenness’, hvor menneskets tilstedeværelse sjældent er fuldt og helt et sted, men er fordelt ud i forskellige rum.

Udstillingen vises i museets Østfløj samt i Søjlesal og Store Sal. Den består fortrinsvis af store installationer, heraf flere videoværker, der omslutter beskueren, men den indbefatter også medier som skulptur og maleri.

Kunstnerne
BEING THERE består af ni scenarier, der alle skildrer den komplekse og modsætningsfyldte realitet, internettet har ført med sig. Ti kunstnere står bag værkerne: Ed Atkins (Storbritannien, 1982); Dora Budor (Kroatien, 1985); Ian Cheng (USA, 1984); Lizzie Fitch & Ryan Trecartin (begge USA, 1981); Cécile B. Evans (USA/Belgien, 1983); Louisa Gagliardi, (Schweiz, 1989); Hannah Levy (USA, 1991); Bunny Rogers (USA, 1990) og Pamela Rosenkranz (Schweiz, 1979).

Bunny Rogers
Bunny Rogers iscenesætter i installationen Leda (Painted and Erased) et selvbestaltet minde for en afdød highschool elev. Rogers skaber et billede af en kollapset virkelighed mellem en fysisk og en virtuel eksistens ved at koble et fladt tegneserieunivers med en række genstande i detaljeret håndværk. Værket er lavet til udstillingen.

Louisa Gagliardi
Installationen Living Downstream illuderer en nattescene, hvor en række malerier af lanterner og tavse menneskeskikkelser indgår. Kunstneren maler i computeren, printer derefter malerierne ud, hvorefter hun påfører dem forskellige lag af stoflighed. Værkerne er lavet til udstillingen.

Ian Cheng
I Emissary Sunsets the Self følger vi et væsen, der uophørligt og uden ende navigerer i en ukendt og uforudsigelig verden. Det er en live-simulation. Det, vi ser, opstår, idet vi kigger på det, og det, vi ser, viser sig aldrig netop lige sådan igen. Med kunstnerens egne ord er det som ”a computer game that plays itself”. 

Dora Budor
Year Without A Summer (Panton’s Diversion) forbinder sjældne readymade Verner Panton-moduler, designet i 1960’erne, med et askefald, der langsomt dækker modulerne. Askefaldet udløses af en teknologi, der registrerer besøgendes lyde i rummet. Værket er lavet til udstillingen.

Cécile B. Evans
I værket Hyperlinks (2014) møder vi en række væsener, der kun lever i computeren: en japansk hologram-popstjerne, en agorafobiramt youtuber, en usynlig kvinde og en række andre skikkelser. Hovedpersonen er avataren Phil, som til forveksling ligner en berømt og nyligt afdød skuespiller. 

Hannah Levy
I Hannah Levys fire værker er kroppen koblet med maskinen. Værket Untitled viser en silikoneafstøbning af et sæt iPhone-høretelefoner i nærbillede, som et par hænder kærtegner. Værket antager næsten karakter af en seksualundervisningsvideo, da såvel høretelefonernes farve og form som hændernes behandling af dem giver klare associationer til det kvindelige kønsorgan. Tre af værkerne er lavet til udstillingen.

Ed Atkins
I Ed Atkins’ installation, Ribbons, er det kroppen, der er i centrum – en ode til kødelighed og forgængelighed, beskrevet ved hjælp af glatte, digitalt frembragte billeder. Protagonisten i værket hedder Dave, en avatar, der synes fanget i en skærsild af gentagelser og kedsomhed. 

Pamela Rosenkranz
Anamazon (Into the Land) kombinerer et grid af et kraftigt grønt og blåt LED-lys, der indhyller og overvælder beskueren sammen med lyde fra Amazonas regnskov, spillet baglæns på Amazon Echo højtalere, samt en stor bunke jord, terra preta, oprindeligt et særligt fertilt jordprodukt fra Amazonas. Værket er lavet til udstillingen.

Lizzie Fitch / Ryan Trecartin
Lizzie Fitch og Ryan Trecartins installation Lake Anticipation er et landskab, hvor sterile kontorreferencer er koblet med et naturlignende, træbevokset miljø. Det danner ramme om en film, hvor vi følger forskellige grupper i et forladt frimurertempel, hvor de næsten uafbrudt snakker og kommenterer det, de (ikke) oplever. 

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner
Københavns Kunstskole
Artefact1
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net