Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Astrid Noacks Atelier

Rådmandsgade 34, 2200 København N


Because the Spirits. A conversation

Jeannette Ehlers

24.10.2015 - 01.11.2015
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Som en del af udstillingsrækken Heritage Is Commoning udstiller Jeannette Ehlers sin nyeste installation Because the Spirits. A conversation, der trækker tråde til så forskellige kulturelle eksponenter som H.C. Andersens skuespil Mulatten fra 1840 og amerikanske østkyst rappere.

”Vi elsker juletræer, dannelsesrejser, Eckersberg og Guldalderen, men vi lider samtidigt af et kolonialt hukommelsestab. Mit værk sætter fokus på og fremhæver de dybe kulturelle relationer vores nation har til det afrikanske og det amerikanske kontinent, som fodrer denne økonomiske opblomstringsperiode. Det ligger i vores nationale identitets DNA – selvom vi helst ikke vil erkende det. At det sågar er at finde i noget af det aller dyrebareste vi har, H.C. Andersens skrifter, er et godt eksempel på den hvidvaskning af historien, som kendetegner vores kultur.”

Når man i dansk historieskrivning beskæftiger sig med kapitlerne om dansk kolonihistorie, er der en bemærkelsesværdig tendens til at der bliver gjort et stort nummer ud af de positive dele af historierne, der handler om at Danmark som den første slavenation, stoppede slavehandlen. Men for det første var det kun transporten over Atlanterhavet, der stoppede, ikke den danske handel med slaver. Og for det andet overser man ofte det forhold, at slavetransporten ikke stoppede af rene humane årsager, men i høj grad fordi den daværende finansminister Henrik Ernst von Schimmelmann på baggrund af egne undersøgelser vurderede at der var bedre økonomi i at avle slaver i dansk vestindien. Det kunne simpelthen ikke betale sig for den danske stat at fortsætte den besværlige og farefulde færd over søen. Kendskabet til dansk kolonihistorie er præget af kollektiv hukommelsessvigt, især når det drejer som de uskønne detaljer i fortællingerne.

Med afsæt i temaer om oprør og modkultur er Jeannette Ehlers installation ‘Because the Spirits. A conversation’ et personligt opgør med dansk kolonihistorie og en protest mod den fortielse og ofte ignorante holdning til det koloniale perspektiv, som dominerer vestens historiske selvforståelse.

”Trekantshandlen mellem Danmark, Vestindien og Guldkysten har så afgørende betydning for etableringen af den moderne verden, bl.a. for den rigdom vi har og de magtstrukturer vi er underlagt, for vores menneskesyn og for den strukturelle racisme der omgiver os. Det er samtidig et utrolig lidt italesat og reflekteret område i en dansk kontekst, så jeg mener, at der er stærkt brug for at kaste lys over disse transatlantiske forbindelser, der dybt nede præger vores kulturelle arv.”

Fernisering foregår i Astrid Noarcks Atelier, Rådmandsgade 34, 2200 København N.
Vi afholder et dobbelt arrangement i samarbejde med YNKB (Ydre Nørrebro Kulturbureau) som efter ferniseringen i Astrid Noack vil vise film med efterfølgende diskussion. 
Black life matters af Todd Ayoung i YNKB, Baldersgade 70 st.tv, 2200 København N fredag d. 23 oktober kl 20-22
The screening of the short film Black Skin, White Mask, 1995 by Isaac Julian is based on Franz Fanon’s first book from 1952 of the same title, with the exception of Fanon’s Masks turned into Mask. How does philosopher Judith Butler’s notion of a mode of speaking, or talking back traverse what Fanon calls the "historical racial schemata", as it inscribes black and brown bodies currently? The US, Trinidad born, WI artist Todd Ayoung, would like to have a discussion on Fanon, the Black Panthers and Black Lives Matter’s relevance today for understanding art, politics, the economy and the current global refugee crisis.

HERITAGE Is Commoning
“Kulturarv er noget rod. Kulturarv er et politisk redskab til at konstituere nationalstaten og det nationale fællesskab som ide. Kulturarv bliver brugt til at definere dem der bor i Danmark, som medlemmer af et samlet nationalt fællesskab, et fællesskab der er noget særligt, og som står i modsætning til andre nationer – et såkaldt dansk nationalt fællesskab bygger på en forestilling om at der er et ”os” og der er ”de andre”.”

Heritage Is Commoning er et samarbejde mellem K-O-N-T-O og Astrid Noacks Atelier. Intentionen med Heritage Is Commoning er at skabe et rum hvor kunst og videnskab kan mødes og sammen undersøge den måde vi taler om kulturarv, national identitet og demokratiske fællesskaber. Projektet er en del af dette års Golden Days Festival: Festival of Important Shit, og består af en udstillingsrække, et seminar/debat og en bog.

Som udstillingsrække præsenterer Heritage Is Commoning værker af 6 kunstnere, der alle har det til fælles, at de i deres kunstneriske forskning gennem flere år har arbejdet med det at have et dobbelt eller flerkulturelt tilhørsforhold.

Udstillingen byder på værker af (udstillingsperiode i parentes)
Gillion Grantsaan: performancen ‘BLAKA IS’ (4.9.2015)
Vladimir Tomic & Ana Pavlovic: videoværket ‘DREAMLAND’ (17.9-27.9)
Masar Sohail: videoværket ‘THE REPUBLIC OF T.M.’ (9.10-18.10)
Jeanette Ehlers (23.10-1.11)
Jane Jin Kaisen (6.11-15.11)

Som seminar/debat er Heritage Is Commoning en pallette af 4 forskellige oplæg, der hver især vil præsentere forskellige faglige indgangsvinkler på nye måder at tænke og bruge kulturarv på. Seminar/debat blev afholdt 17.9 med deltagelse af Mikkel Bogh, Sofie Hviid, Beate Knut Federspiel og Khaled Ramadan. For yderligere info om udstillingerne og seminar se www.astrid-noack.dk

Som bog fungerer Heritage Is Commoning som et udvidet udstillingskatalog. Bogen er delt i to afsnit, hvor den første del præsenterer udstillingens deltagende kunstnere, mens den anden del præsenterer aktuelle videnskabelige diskussioner om kulturarvsbegrebet, dets betydning og mulige opløsning.
Det er vores intention med bogen at tilgængeliggøre relevante undersøgelser af kulturarvsbegrebet, som peger på, at ideen om en samlet national identitet er i opbrud. I bogen er artikler af Mikkel Bogh, Bernard Eric Jensen, Claus Haas, Christian Vollmond, Beate Knut Federspiel, Albert Scherfig, Morten Bencke og Mikkel Bolt. Kontakt Forlaget Nemo for yderligere info om bogen: kontakt@forlagetnemo.dk

Vi ønsker med Heritage Is Commoning at skrive projektet ind i en lang tradition for at lade kunst og videnskab skabe ræsonans og i det felt skabe nyt fundament for bevidsthedsudvidelse, nye sprog og nye erkendelser.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net