Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Kunsthal Charlottenborg

Nyhavn 2, 1051 København K

MAIL: info@kunsthalcharlottenborg.dk

TLF: +45 3313 4022

FAX: +45 4533 1425

WEB: kunsthalcharlottenborg.dk

Friday 29 August: 16 - 20, Saturday 30 August: 12 - 18, Sunday 31 August: 12 - 17


Batalje (Skirmish)

Simone Aaberg Kærn

06.10.2016 - 15.01.2017
FACEBOOKEVENT


Simone Aaberg Kærn, Batalje, Kunsthal Charlottenborg

Simone Aaberg Kærn: Batalje, 2016, (installation view) @ Kunsthal Charlottenborg. Foto: Simone Aaberg Kærn.

Simone Aaberg Kærn, Batalje, Kunsthal Charlottenborg

Simone Aaberg Kærn: Batalje, 2016, (installation view) @ Kunsthall Charlottenborg. Foto: Simone Aaberg Kærn.

Simone Aaberg Kærn, Batalje, Kunsthal Charlottenborg

Simone Aaberg Kærn: Batalje, 2016, (installation view) @ Kunsthal Charlottenborg. Foto: Simone Aaberg Kærn.

PRESSEMEDDELELSE

Simone Aaberg Kærn afslører kontroversielt kunstværk og skitse afvist af Det Nationalhistoriske Museum

Til ferniseringen på Simone Aaberg Kærns udstilling Batalje på Kunsthal Charlottenborg den 5. oktober afsløres ikke alene et tredelt maleri af den danske krigsindsats i Libyen, oprindelig bestilt af Det Nationalhistoriske Museum, men også den skitse, der blev afvist af museet.

Simone Aaberg Kærn tager favntag med krigskunsten, når vi fra begyndelsen af oktober præsenterer udstillingen Batalje. Kærn, der tidligere har stået bag et meget omdiskuteret portræt af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, der bragte krigen ind på Christiansborg, har til udstillingen skabt et syv meter langt og tredelt bataljemaleri af den danske indsats i Libyen. I udstillingen indgår også en kontroversiel skitse til en tidligere version af maleriet, som blev afvist, fordi Forsvarsministeriet ikke mente, at den gav en korrekt fremstilling af de danske styrkers krigsindsats. Simone Aaberg Kærn bruger sin kunst til med skæve vinkler at skabe politisk debat, og hun udstiller derfor også dele af den pressedækning og debat, værket har afsted kommet, før det blev realiseret. Til ferniseringen den 5. oktober vil Simone Aaberg Kærn selv være til stede og redegøre for nogle af sine tanker bag maleriet med en kort introduktion inden afsløringen.

Skitsen der blev afvist

Værket der præsenteres i udstillingen har sit udspring i et samarbejde, som Simone Aaberg Kærn indgik med Forsvarsministeriet og Det Nationalhistoriske Museum, der ønskede et bataljemaleri af den danske indsats i Libyen. Den skitse til maleriet, som Simone Aaberg Kærn havde udarbejdet blev imidlertid afvist af Det Nationalhistoriske Museum med henvisning til udtalelser af generalmajor Per Ludvigsen fra Hærens Operative Kommando. Afvisningen blev begrundet med, at skitsen ikke bidrog til »den egentlig ret lykkelige historie om krigen«, og fordi beskueren kunne få det indtryk, at skaderne »kan være eller faktisk er forvoldt af danske fly«. Da Simone Aaberg Kærn ikke ønskede at imødekomme Forsvarsministeriets ønskede ændringer til skitsen, blev samarbejdet mellem Simone Aaberg Kærn og Det Nationalhistoriske Museum afbrudt. Hør en uddybning af forløbet omkring det afbrudte samarbejde i kulturprogrammet AK 24syv hos Radio24syv.

Bataljemaleri baseret bl.a. på egne observationer

På eget initiativ har Simone Aaberg Kærn nu færdiggjort bataljemaleriet om den danske krigsindsats i Libyen - med klassisk mæcenstøtte uden restriktioner fra Peter J. Lassen, Montana - og dette udstilles nu sammen med den afviste skitse i udstillingen Batalje på Kunsthal Charlottenborg. Simone Aaberg Kærns maleri er bl.a. baseret på hendes egne observationer i Libyen, som Kærn besøgte under krigen i 2011. Først hos Det Danske Flyvevåben på Sigonella-basen i Italien, og i slutningen af krigen tog hun på egen hånd ned som krigsmaler ved fronten i Libyen, hvor de danske bomber landede.

I Kærns trefløjede maleri ser vi den køligt og professionelt udførte luftkrig. Luftkrigen udkæmpet fra 30.000 fods højde står i skarp kontrast til den kaotiske modstandskamp mod Gadaffi på jorden. Centralt i maleriet springer en ung mand, med libyske rødder fra Nørrebro, over en udbrændt bil. Han er ifølge Kærn også en del af den danske indsats i Libyen-krigen. En stor pige med et ’I Love Libya’ shopping-net over skulderen, går betragteren i møde, fuldstændigt uanfægtet af kamphandlingerne, og laver V-tegn, mens hun filmer os med sin smart phone. Udover kunstneres egne observationer inddrager maleriet citater fra kunsthistorien og nutidige krigsfotografers arbejder. Netop disse citater foregriber det senere forløb af krigen, hvor der skete et skred imod borgerkrig og den ulykkelige situation i Syrien.

Workshop til Kulturnatten og symposium om krigskunst

Som en del af den dialog, som Simone Aaberg Kærn ønsker at skabe med udstillingen, vil det også være muligt for kunsthallens gæster selv at udtrykke sig visuelt om Danmarks indsats i Libyen. Til Kulturnatten den 14. oktober inviterer vi nemlig til workshop med Simone Aaberg Kærn, hvor hun stiller sin ekspertise og to store billedflader til rådighed, som publikum kan udfolde sig på. Workshoppen fortsætter i kunsthallen henover efterårsferien. Læs mere om arrangementet.

I forlængelse af udstillingen inviterer Simone Aaberg Kærn og Kunsthal Charlottenborg endvidere til symposiet ”Krigen om kunsten”, hvor et panel diskuterer udfordringerne ved skildre en krigsindsats igennem kunst. Diskussionen vil ske med udgangspunkt i Libyen-krigen og Simone Aaberg Kærns værk om den danske indsats i Libyen. Panelet vil bestå af bl.a. Niels Hougaard (krigsfotograf), Asser Amdisen (kunsthistoriker med speciale i bataljemaleriet), Lars Bangert Struwe (Generalsekretær for Atlantsammenslutningen) og Simone Aaberg Kærn.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum