Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Kunsthal 44 Møen

Fanefjordgade 44, 4792 Askeby

MAIL: info@44moen.dk

TLF: +45 2392 7119

WEB: 44moen.dk

Onsdag - søndag 11-17


Avalanche

Olaf Metzel

24.05.2015 - 12.07.2015
FACEBOOKEVENT


Olaf Metzel: Milieufragen, 2007, 112 x 568 x 75 cm, beton, pigment, epoxy. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Milieufragen, 2007, 112 x 568 x 75 cm, beton, pigment, epoxy. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Milieufragen, 2007, 112 x 568 x 75 cm, beton, pigment, epoxy. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (Straight razor), 2015, 80 x 62 x 15 cm, aluminium, rustfrit stål, digitalt print. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: ichhasseschule, 2010, variable dimensioner, skoleborde og stole. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: ichhasseschule, 2010, variable dimensioner, skoleborde og stole. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (There are many blocks), 2015, 150 x 140 x 48 cm, aluminium, rustfrit stål, digitalt print. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (installationview), Kunsthal 44 Møen, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (installationview), Kunsthal 44 Møen, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (Bas Jan Ader), 2015, 118 x 116 x 50 cm, aluminium, rustfrit stål, digitalt print. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Bond Store Lockers, 1990, variable dimensioner, metal. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

Olaf Metzel: Avalanche (installationview), Kunsthal 44 Møen, 2015. Foto: Thomas Gunnar Bagge.

PRESSEMEDDELELSE

I mere end tre årtier har billedhugger Olaf Metzel produceret et kunstnerisk oeuvre, der manifesterer sig som skarpe kommentarer til tysk historie og aktuelle sociale og politiske anliggender. Tænkt som tredimensionelle billeder på vores tid, forholder hans skulpturer og skulpturelle interventioner sig kritisk til aktuelle emner som migration, asyl, social ulighed, politisk vold og kontrol, samt selve protestens æstetik. Metzel er blevet berømt for installationer i det offentlige rum, der involverer ophobninger af materialer, der ofte har medført en ophedet offentlig debat. Avalanche, billedhuggerens første soloudstilling i Danmark, præsenterer et udvalg af værker fra 1990 til i dag.

I ichhasseschule (jeg hader skole, 2010), arbejder Metzel med skoleklasser fra forskellige samfundslag. Til dette projekt fik teenagere lov til at udtrykke deres kreativitet, hvor det almindeligvis er forbudt i skolen, ved at skrive og tegne på møblerne. De vildt dekorerede skriveborde og stole er præsenteret i en helt-rum installation, hvor borde er monteret på væggen og ironisk nok henviser til traditionelt panelmaleri.

I rummet ved siden af, vises en udgave, der er baseret på en installation, Metzel oprindeligt lavede til Biennalen i Sydney 1990, kurateret af René Block. Den består af metalskabe, der er opstillet individuelt og delvis ødelagte (Bond Store Lockers, 1990). I den store sal, er hvide, grønne, brune og blå glasflasker ødelagt med magt og derefter hamret ind i væggen. Det dekorative i det farverige glas er forpurret af voldens æstetik (alles flaschen, 1992/2015). I rummets midte står værket Milieufragen (2007): 24 urinaler der er installeret ryg mod ryg på to rækker. Den slags man kan finde på offentlige toiletter, men som i dag er forbudt af hygiejniske årsager gennem en vedtagelse i Den Europæiske Union. Selvom Duchamp ikke direkte har inspireret til arbejdet, tænker man straks på Konceptkunstens bedstefar. Men Metzels urinaler er ikke ready-mades, men skulpturer - kopier af de oprindelige urinaler støbt i beton. Derfor er deres tilsyneladende forurening ikke et resultat af hærværk, men et uformelt citat i en abstrakt malestil.

Avalanche er en ny serie af aluminium skulpturer specielt udtænkt til udstillingen. Titlen kommer fra det førende kunstmagasin Avalanche, udgivet i New York i 1970'erne, som Metzel fandt på Møn i kurator og samler René Blocks arkiv - et levn fra hans tid som gallerist i New York. Disse skulpturer er fremstillede af hånd-foldede metalplader med digitalt tryk - Metzel bruger motiver fra trykte medier undertiden også fra en kunstkontekst. Olaf Metzel siger om denne proces: "I was always interested in the excessive possibilities of sculpture. Essential hereby is the resistance of the material. If one folds a plate of light metal several times, it becomes astonishingly stable, to a degree that cannot be increased. When the surface is printed it becomes delicate, so that it can only be formed by hand, not with a machine. The intended lightness is achieved when it looks like crumbled paper."

Seneste udstillinger (udvalg): Kunstraum Innsbruck (2015) Hamburger Kunstverein (2014); Kunstverein Heilbronn (2013); Weserburg Museum, Bremen (2010); Museum Küppersmühle, Duisburg (2010); Von der Heydt-Museum, Wuppertal (2007); Hamburger Kunsthalle (2006, 1992); Udvalgte gruppeudstillinger: Neuer Berliner Kunstverein (2013, 2010, 2009, 1986); Arter, Istanbul (2010); São Paulo Biennalen (2002); Skulptur Projekt Münster (1997, 1987); Istanbul Biennalen (1995, 1989); Biennale of Sydney (1990,1984); Documenta 8, Kassel (1987).
Professor ved Kunstakademiet i München siden 1990.

I samarbejde med Goethe -Institut Dänemark

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Lilith Performancestudio
Københavns Kunstskole
TAl R - Glyptoteket