Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

ARoS

Aros Allé 2, 8000 Aarhus C

MAIL: info@aros.dk

TLF: +45 8730 6600

FAX: +45 8730 660

WEB: aros.dk

Tirsdag - fredag 10-21, lørdag - søndag 10-17. Mandag 10-21 i juni, juli og august. Ellers lukket


Art & Porn

Anna Uddenberg, Sprinkle & Beth Stephens, Amalia Ulman, Arthur Køpcke, Betty Tompkins, Biba Fibiger, Bjørn Nørgaard & Lene Adler Petersen, Carolee Schneemann, Gaspar Noé, Cindy Sherman, Elmgreen & Dragset, Hanne Nielsen og Birgit Johnsen, Hans Henrik Lerfeldt, Jeff Burton, Jeff Koons, Jesper Fabricius, Katja Bjørn, Larry Clark, Lawrence Weiner, Linder, Lynda Benglis, Maja Malou Lyse, Marco Brambilla, Minter Marilyn, Marina Abramović, Matthew Barney, Mika Rottenberg, Mike Bouchet, Monica Bonvicini, Per Kirkeby, Peter Land, Pipilotti Rist, Ryan McGinley, Sam Taylor-Johnson, Sarah Lucas, Simon Fujiwara, Susan Hinnum & Sarah Young, Suzette Gemzøe, Tom of Finland, Ursula Reuter Christiansen, Valie Export, Wilhelm Freddie, William E. Jones, Wolfgang Tillmans

29.05.2019 - 08.09.2019


ARoS, Art & Porn

Mike Bouchet: Untitled Video, 2011. Courtesy: Marlborough Contemporary.

ARoS, Art & Porn

Monica Bonvicini: No More 1, 2016. Foto: Jens Ziehe. Courtesy: (c) Monica Bonvicini & VG Bild-Kunst.

ARoS, Art & Porn

Sarah Lucas: Eros, 2013, cast concrete,crushed car. Courtesy: © Sarah Lucas & Sadie Coles HQ.

ARoS, Art & Porn

Tom of Finland: T.V. - Repair, 1972, pen, ink, gouache and cut-and-pasted photo on paper. Foto: Brian Forrest. Courtesy: David Kordansky Gallery, Los Angeles.

ARoS, Art & Porn

Valie Export: Aktionshose, Genitalpanik, 1969, photo on aluminum. Foto: Peter Hassmann. Courtesy: Valie Export.

ARoS, Art & Porn

Cindy Sherman: Untitled #253, photograph, 1992. Foto: Courtesy of the artist, Sprüth Magers. Courtesy: Metro Pictures, New York (c) Cindy Sherman.

ARoS, Art & Porn

Betty Tompkins: F Painting #31, 2009. Courtesy: (c) Betty Tompkins.

ARoS, Art & Porn

Wilhelm Freddie: Sex-paralysappeal, 1936 (kopi 1961). Courtesy: ©Photo_Moderna Museet_Stockholm.

ARoS, Art & Porn

Anna Uddenberg: Rich Rose, 2017. Foto: Omar Olguín. Courtesy: the artist & Gaga, Mexico City & Los Angeles.

ARoS, Art & Porn

Jeff Koons: Blow Job-Ice, 1991, oil inks on silk screened on canvas.

ARoS, Art & Porn

Jeff Koons: Wolfman (Close-Up), 1991, oil inks on silk screened on canvas.

PRESSEMEDDELELSE

Udstillingen Art & Porn markerer 50-året for billedpornografiens frigivelse, der i høj grad var ansporet af kunsten, som udfordrede gældende normer og plæderede for mere frisind.

Den 1. juli 1969 blev grænsen for, hvad man kunne opleve i det offentlige rum, radikalt ændret. Her blev billedpornografien nemlig frigivet i Danmark som det første sted i verden. Siden er pornoen blevet verdens største kulturområde, og dens virkemidler og æstetik har spredt sig til al øvrig mainstream-kultur. Det er en udbredt opfattelse, at internettets succes og udbredelse blev drevet frem af pornografi, og streaming-tjenester som fx Netflix kan da også takke pornoindustrien for dens arbejde med betalingssystemer og brugen af big data.

SEX-PARALYSEAPPEAL OG STATS-CENSUR
1960’erne var en brydningstid, der var præget af store forandringer. Kunstscenen var særlig aktiv i kampen for et mere frisindet samfund, og især Wilhelm Freddies værk Sex-paralysappeal tilskrives en central rolle i billedpornografiens frigivelse. Freddie var dog i første omgang noget forud for sin tid, da han allerede i 1937 udstillede værket, der hurtigt blev beslaglagt og Freddie idømt en såkaldt hæftestraf for pornografi.

30 år senere var tiden mere moden. Godt nok blev Freddies nye udgave af værket atter konfiskeret, men den megen virak om sagen - godt hjulpet på vej af Freddie selv - vakte noget mere i gehør i 60’erne og var med til at bane vejen for den endelige frigivelse af pornografien.

-  Historien om Freddies to udgaver af Sex-parlyseappeal er et glimrende eksempel på, hvordan kunst kan være med til at udfordre og rykke grænserne i samfundet og i sidste ende være katalysator for markante lovændringer. Derfor er vi også glade for at kunne præsentere begge udgaver i udstillingens åbningsrum, fortæller udstillingsansvarlig på Art & Porn, museumsinspektør Rasmus Stenbakken. 

DE SIDSTE BARRIERER BRYDES NED
Med tonen således slået an udfolder resten af udstillingen sig under en række forskellige temaer, der både belyser den historiske udvikling og den myriade af aspekter og forhold – gode som dårlige – der opstår i kølvandet på pornoens frigivelse frem til dag.

Undervejs illustreres blandt andet den udvikling, der er sket fra 60’ernes feminisme over MeToo-fænomenet til den nuværende fjerde-bølgefeminisme. En central skikkelse her er den tidligere pornoskuespiller Annie Sprinkle, der på egen krop oplevede den stigende pervertering og forråelse i porno, og efter at have medvirket i næsten 200 pornofilm stoppede hun karrieren.

 - Med afsæt i sine erfaringer som pornoskuespiller sprang Sprinkle ud som kunstner og skabte furore med en række performances, hvor hun bogstaveligt talt tilbød publikum et kig til sin livmoder. Mange yngre kunstnere indenfor fjerdebølge-feminismen forholder sig til Annie Sprinkle, så det er lidt af et scoop, at hun er med på udstillingen, lyder det fra Rasmus Stenbakken.

En anden kontroversiel skikkelse i udstillingen er Jeff Koons, der i værkserien Made in Heaven (1989) i stort format og uden omsvøb udstiller et samleje, han har med sin (daværende) kone. Værkets ublu fremstilling af den seksuelle akt nedbrød de sidste grænser, og pornoen og kunsten flød nu uhindret ind og ud af hinanden. 

NYE TIDER, NY CENSUR
I udstillingens sidste del præsenteres en række yngre kvindelige kunstnere som fx Maja Malou Lyse og Amalie Ullmann, der bruger nogle af pornoens virkemidler i kampen for kvindens ret til at bestemme og udstille deres egen krop. Dette foregår ikke mindst på sociale medier, hvor kunstnerne konstant udfordrer den censur, som medier som Instagram og Facebook udøver over for deres brugere. 

Således slår denne sidste del af udstillingen en lettere ironisk krølle på kunstens forhold til pornoen. Wilhelm Freddies kamp mod censur er således aktuel igen, men hvor Freddie kæmpede mod statens censur, kæmper kunstnerne nu mod nogle af verdens allerstørste private virksomheder, der udøver en svært gennemskuelig censur på de allestedsnærværende sociale medier. 

GRÆNSERNE UDFORDRES FORTSAT
Mangt og meget er sket i de 50 år, der er gået siden billedpornoen blev frigivet. Selvom grænserne konstant er blevet udfordret og rykket, er virkeligheden anno 2019 stadig meget kompleks. På den ene side har vi en voksende kommerciel pornoindustri og på den anden en ny-puritanisme, der søger tilbage mod tidligere tiders moral. Svævende over disse er MeToo-bevægelsen, der har formået at sætte kampen mod seksuelle overgreb massivt på dagsordenen og foranlediget dyb selvransagelse i mange miljøer.

Dette komplekse forhold mellem sex, porno, kunst og samfund både før og nu, løber som en rød tråd gennem Art & Porn:

”Udstillingen viser, hvordan kunsten har været med til at normalisere og udfordre samfundets moralske rammer men peger også den på kompleksitet, der følger med udviklingen. Tiderne skifter, og den seksuelle revolution, som mange omfavnede ekstatisk i 60erne, og som hænger uløseligt sammen med billedpornografiens frigivelse, har også haft skyggesider og skabt forvirring. Dette afspejles også den dag i dag i verserende debatter om sex, grænser og moral i både ind- og udland,” forklarer Rasmus Stenbakken.

Udstillingen er arrangeret i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg.

Skriv kommentar



Kolonien III
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
V1 Gallery
Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole
Pierre Bonnard - Glyptoteket
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net