Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Museet for Samtidskunst

Stændertorvet 3D, 4000 Roskilde

MAIL: info@samtidskunst.dk

TLF: +45 4631 6570

FAX: +45 4631 6571

WEB: samtidskunst.dk

Tirsdag, torsdag & fredag 12-17 Onsdag 12-20 Lørdag-søndag 11-16


ACTS 2014 - Festival for lyd og performance

Kirsten Pieroth, Kerstin Cmelka, Francesco Cavaliere, Ragnhild May, Leif Elggren, Örn Alexander Ámundason, Morten Riis, Niels Rønsholdt, Siri Landgren, Andreas Führer, T.R. Kirstein, Claus Haxholm, Sharon Hayes, Andrea Geyer, Arendse Krabbe, Brett Bloom, Bonnie Fortune, Anna Lundh, Simon Fujiwara

14.06.2014 - 15.06.2014
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Med ACTS 2014 byder Museet for Samtidskunst igen på et ambitiøst program af eksperimenterende performance- og lydkunstværker skabt af en række af samtidens førende performance- og lydkunstnere i Danmark, Norden og internationalt. Festivalen skydes i gang med trafikstøj, kirkeklokker og byggelarm, der danner en komposition, når publikum guides gennem byens lyde af Andreas Führer (DK). Fra Ragnhild May (DK)s maskinelle fløjtekonstruktion lyder en symfoni af glissandi, mens Simon Fujiwara (UK) giver sit bud på et fremtidigt solcenter.

Performance i fire spor
Festivalens program er i år kurateret i et samarbejde mellem tre forskere fra Performance-design på Roskilde Universitet og museets direktør Sanne Kofod Olsen.

Under titlen Acts & Motion præsenterer Judith Schwartzbart et program der strækker sig fra tekstrige performances til enkle handlinger. Heriblandt kan man opleve en installation af Sharon Hayes (US), hvor krydsfeltet mellem kærlighed og politik italesættes. Andrea Geyer (US) sætter den politiske nutid i spil med udgangspunkt i tekster fra 1920ernes Weimar Republik. Mens Brett Bloom & Bonnie Fortune (US/DK) kalder til offentlig klimadebat på Kulturstrøget i Roskilde, inviterer Anna Lundh (SE) til en performance lecture der udforsker tid og tidslighed.

Sanne Krogh Groth sætter fokus på ny kompositionsmusik med temaet Experimental Opera. Programmet indeholder en intimopera af komponisten Niels Rønsholdt (DK) og et medie-arkæologisk musikteater af komponisten Morten Riis (DK).

Temaet Sound & Process kredser om værker, hvor bevægelighed og materialitet er forbundet med opførelsen. Kurateret af Rasmus Holmboe byder Tobias Kirstein & Claus Haxholm (DK) indenfor i museets små nicherum, når kunstnerne som fysiske arbejdsmænd vil foretage forflyttelser af kalk, mens hvid støj og droner vil strække sig henover både tid og sted.

Sanne Kofod Olsen tager med titlen Conceptual Acts fat om nogle idébaserede performances, der karakteriseres af en nedbrydning af enhver form for fornuft. Kerstin Cmelka (AT) leger med iscenesættelser af fiktion og virkelighed i en performance, hvor soap-operaen møder talkshowet. I Kirsten Pieroth (DE)s værk oppustes en gummibåd af en spillemand på harmonika, mens Francesco Cavaliere(IT) undersøger et gammelt mystisk spil, hvor spilleren tages væk fra virkeligheden til en abstrakt kommunikation med orakler. Det mystiske fastholdes i Leif Elggrens (SE) lydperformance, der kredser om den svenske teosof Emanuel af Swedenborg.

Nordic Acts
En del af programmet fremhæver performance og lydkunst i Norden under betegnelsen Nordic Acts. De nordiske "handlinger" er at finde i hele programmet, men en lille del vises koncentreret lørdag aften. I spillestedet Gimles lounge, kælderrum og koncertsal kan man bl.a. opleve Arendse Krabbe (DK) transformere sig til en levende organisme, en lydperformance hvor Siri Landgren (SE) frembringer digitale lyde med den menneskelige stemme og Örn Amundason (IS) som i sin performance lecture undersøger den sande mening bag Nirvanas tekster og Kurt Cobains betydning for senere generationer.

Skriv kommentar



TAl R - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm Højskole
Lilith Performancestudio
Kunstskolen Spektrum