Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


Academy of Tal R

Tal R

20.05.2017 - 10.09.2017


Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Academy of Tal R (installation view), 2017. Foto: Anders Sune Berg.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Habakuk, 2017, 300 x 500 cm, akryl og pigment på lærred. Foto: Anders Sune Berg.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Habakuk, 2017, 300 x 500 cm, akryl og pigment på lærred. Foto: Anders Sune Berg.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Heavy Hair, 2002, 200 x 200 cm, olie, oliekridt, glimmer, blyant og papir på hørlærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Model Alone in Studio, 2006, 250 x 250 cm, olie på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Lords of Kolbojnik, 2002, 244 x 244 cm, mixed media på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Upstairs, 2015, 200 x 172 cm, pigment og harelim på lærred. Foto: Anders Sune Berg.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: The Bend, 2016, 172 x 140 cm, pigment of harelim på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Keyhole, 2016, 240 x 188 cm, pigment og harelim på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: The Marble, 2012, 97 x 68 cm, pigment og harelim på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: November, 2015, 172 x 123 cm, pigment og harelim på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Frisören, 1999, 83 x 58 cm, kuglepen på papir.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Pyjamas, 2011, 312 x 172 cm, harelim, pigment og blyant på lærred.

Tal R, Academy of Tal R, Louisiana

Tal R: Academy of Tal R (installation view), 2017. Foto: Anders Sune Berg.

PRESSEMEDDELELSE

For Louisiana er det oplagt at lave en udstilling for at skabe overblik over den danske kunstner Tal R’s værk gennem de sidste to årtier. Dels fordi museet har fulgt ham, siden han var elev på Kunstakademiet i slutningen af 1990’erne, dels fordi museet gennem årene har erhvervet en række meget væsentlige værker til samlingen. I dag, i en alder af 50 år, står Tal R internationalt som en af sin generations store malere.

Det er 20 år siden, Tal R debuterede i museumsverdenen ved sin deltagelse i Louisiana-udstillingen 1997. Ny kunst fra Danmark og Skåne. Langt de fleste kender Tal R som maler, men dengang var det et energisk mix af maleri, tegning og collage, han præsenterede. Den kæmpestore collage Red Man fra 1996 var og er stadig et hovedværk, og i dag indgår den som en del af museets samling – og i udstillingen Academy of Tal R. Udstillingen viser med al tydelighed, at hans maleri fortsat er et resultat af en betydelig erfaringsudveksling med et utal af andre materialer og værktyper. 

Tal R er ikke en akademisk kunstner. Tværtimod kan man sige, at kunstneren om nogen har skabt sit eget akademi, hvor indsigter og færdigheder fri af hierarkier omsættes til nye eksperimenter. Som en vagabond vandrer han med en søvngængeragtig naturlighed og ved hyppige regelbrud ind og ud mellem forskellige praksisser, og det er grunden til, at udstillingen ikke er udfoldet med kronologi som rettesnor. Den er ét stort ’akademi’.

Tal R’s egensindighed i forhold til det akademiske betyder ikke, at han ikke står i en tradition. Det gør han åbenlyst, men hans kunstneriske instinkt retter sig snarere mod virkelighedens verden end mod kunstens historie. Han laver med andre ord kunst til tiden. Fantasien, eller det fantastiske, er et virkemiddel, fornemmer man, og den har i sig selv intet med pensler og farve at gøre. For Tal R er den et redskab til at åbne verden, æde sig ind på den og gøre den rummeligere, simpelthen. Herved leveres et markant bidrag til de fortsatte diskussioner om maleriets potentiale. 

For Tal R er kunst et fysisk anliggende, der stritter imod blot at være en tanke. 

Udstillingen ønsker også at pege på den side af kunstnerens univers, hvor det står klart, at han som fortæller helt fra starten har haft et særligt øje for drømmenes og fantasiernes rum – og for de mennesker, der befolker dem. Det, der går imod ensretning, fanger hans blik og hans interesse og er en ressource for hans tænkning. Det er der, at vi møder ’de andre’. Ofte er sociale og psykologiske markører slebet ned til et minimum. De er der bare, vender sig lidt ind i sig selv, og vi må som beskuere konsultere os selv og vore tanker i den anledning. Tal R åbner døre, men vi må selv gå ind. 

I løbet af det sidste år har kunstneren produceret to markante værk-suiter til udstillingen: Habakuk og Deaf Institute. Den første består af otte meget store malerier med en togvogn som motiv, hvor på ordet Habakuk og et kolon er skrevet. Habakuk er et kælenavn, Tal R og hans søskende gav deres far i barndommen. Deaf Institute – et meget personligt og poetisk værk – består af 99 store tegnede og bemalede collager i højformat, ophængt i en kæmpe labyrint i Store Sal. Collagerne viser alskens tegn, ord – og til tider hele sætninger – mixet med genkendelige stumper fra tidligere værker. Begge værkgrupper vises for første gang.

Udstillingen vises i Store Sal, Søjlesal og den samlede Grafikfløj i museets underste del. Den består af 52 malerier fra perioden 1995 til nu; 6 collagebilleder fra 1996 til 2008; 34 kunstnerbøger fra 1996 til nu; 35 skulpturer fra 2005 og frem samt 26 tegninger fra 1997 til 2015.

Udstillingen er tilrettelagt af Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk i samarbejde med Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net