Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Ringsted Galleriet

Bøllingsvej 15, 4100 Ringsted

MAIL: ringstedgalleriet@mail.dk

TLF: +45 5767 0980

WEB: rigall.dk

Mandag og onsdag 15.30-18.00, Lørdag kl.13-16. Sidste fredag i udstillingsperioden 17-20


A Survivor's Blueprint

Ditte Ejlerskov

19.04.2015 - 10.05.2015
FACEBOOKEVENT


Ditte Ejlerskov: A Survivor's Blueprint (installation view), Ringsted Galleriet, 2015

Ditte Ejlerskov: If You Know, 2015, 5 papers of 120 x 150 cm, Copper plate prints on paper, Artist's Proof.

Ditte Ejlerskov: If You Know, 2015, 5 papers of 120 x 150 cm, Copper plate prints on paper, Artist's Proof.

Ditte Ejlerskov: A Colored Banana Dance, 2015, 22,5 x 25,5 cm, water color and HD mini-projection on paper, 1:30 min loop on mini DV card, edition of 3 (The now edited found footage is depicting Joséphine Baker in 1927 in “Revue Nègre” at Folies Bergère, Paris, FR; Film photographer unknown).

Ditte Ejlerskov: A Colored Banana Dance, 2015, 22,5 x 25,5, water color and HD mini-projection on paper, 1:30 min loop on mini DV card, edition of 3 (The now edited found footage is depicting Joséphine Baker in 1927 in “Revue Nègre” at Folies Bergère, Paris, FR; Film photographer unknown).

Ditte Ejlerskov: The Video Phone Painting, 2014, 34 x 25 cm, Oil on canvas.

Ditte Ejlerskov: This is another large scale Beyoncé painting, 2014, 180 x 180 cm, Oil on canvas.

Ditte Ejlerskov: A Survivor's Blueprint (installation view), Ringsted Galleriet, 2015.

Ditte Ejlerskov: The Survivor Diptych, 2015, 2 pieces of 46 x 65 cm, Oil on canvas (partly weaved).

Ditte Ejlerskov: A Survivor's Blueprint (installation view), Ringsted Galleriet, 2015.

Ditte Ejlerskov: This is my first large scale Beyoncé painting, 2014, 200 x 240 cm, Oil on canvas.

Ditte Ejlerskov: The Scarlet Beyoncé Diptych, 2015, 2 pieces of 46 x 65 cm, Oil on canvas (partly weaved).

Ditte Ejlerskov: A Survivor's Blueprint (installation view), Ringsted Galleriet, 2015.

PRESSEMEDDELELSE

Ditte Ejlerskov har i sit billedkunstneriske virke behandlet popkulturelle kvindetyper. I A Survivor's Blueprint er Ejlerskov optaget af den intensivering af stereotyper i race og i køn, som amerikanske Beyoncé Knowles sætter i scene.

Ifølge Ejlerskov repræsenterer Beyoncé en stærk liberal feminisme, der ikke skal ses alene som en underkastelse af mandens blik på kvinden; noget den traditionelle akademiske feminisme ofte har for vane at gøre. I stedet kan Beyoncés projekt ses som frisættende, idet hun netop, som kvinde, kan påtage sig det patriarkalske blik - behandle det, karikere det. Kvinden er hos Beyoncé ikke et passivt objekt, men et subjekt der leger med stereotyperne, uden at vælge side. Det er en kompleks og tvetydigt feministisk metode, hvor hun leger med både race- og kønsroller og samtidigt behandler Vestens krav til den sorte kvinde om til stadighed at være en 'survivor'.

Det er dette kulturelle miskmask Ditte Ejlerskov arbejder i. Her er der både plads til indignation og tvivl, dårlig stil og ironi, til selvbevidsthed og oprigtighed. Ditte Ejlerskov tager sit subjekt på ordet og lade sig drive af sted - helt ind i 'overleverens' liberale strategier.

Udstillingen A Survivor's Blueprint på Ringsted galleriet er en fortsættelse af Ejlerskovs interesse for kulturel afkodning, her konkretiseret igennem Beyoncé - popikon og feministisk debattør.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm Højskole
TAl R - Glyptoteket
Lilith Performancestudio
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum